Snart tid för en efterlängtad semester. Efter den är det dags att ta sig an andra halvlek på verksamhetsåret 2016. Halvtidsvilan ger möjlighet att summera första halvåret och reflektera över det som varit, men också att samla sig inför de satsningar som behöver göras i höst. För att kunna fatta bra beslut kring det behöver vi också ha ett bra underlag över hur första delen av året såg ut – vad som fungerade bra och mindre bra. Det kan sen vägleda hur verksamhetens budget ska prioriteras mellan alla de initiativ som ni skulle vilja genomföra.
Många av våra kunder har aktivt arbetat med resultaten från sin medarbetarundersökning under våren och många ställer sig nu frågan ”Hur har det egentligen gått?”. Frågan kan besvaras med bra, dåligt eller vet inte. Går det bra så är allt frid och fröjd och de är redo att köra vidare i höst. Går det dåligt så måste de agera för att justera det de inte är nöjda med. Det verkliga problemet uppstår när svaret blir ”vet inte”. Om vi inte vet hur det går kommer vi sannolikt inte att agera på bästa sätt för att åstadkomma det vi vill.
Ett av de viktigaste råden vi kan ge företag när det gäller medarbetarundersökningar är att mäta frekvent. Det ger en kontinuerlig uppfattning om läget i företaget och gör att man alltid kan svara på frågan om hur det går. Att ständigt ha ett öra mot rälsen och följa upp de insatser som görs för att se att de ger rätt effekt är en framgångsfaktor för att lyckas med förändring. Kritiskt viktiga nyckeltal mäts löpande, så varför inte behandla nyckeltal såsom medarbetarengagemang och ledarskap på samma sätt?
Läs gärna våra viktigaste råd när man ska genomföra en medarbetarundersökning eller vad andra gör för att lyckas åstadkomma den förändring de önskar. Vi har ju trots allt andra halvlek kvar att hämta tillbaka det vi inte nått ännu.
Foto: Scanpix Aftonbladet