Blogg Okategoriserad

Är dina kollegor militant extremistiska eller bara happy happy?

Av

Med jämna mellanrum kommer det artiklar och forskningsrapporter om ilska, hur viktig den kan vara, både privat och på jobbet. Ibland påvisas vikten av att lära sig kontrollera, hålla tillbaka. Nyligen listade brittiska tidningen Psychologies fyra sätt att hantera sin aggression:

  1. Stanna upp, tänk efter, försök se helheten. För- och nackdelar med att brusa upp?
  2. Distrahera dig själv. Låt dig inte irriteras över att något går fel, byt spår och gör något givande istället.
  3. Omvandla otåligheten till acceptans. Om något går fel, unna dig då att ta en paus från stressen, du kan ändå inte påverka situationen.
  4. Kommunicera. När ilskan eller otåligheten kommer rullande, prata med någon. Om det inte funkar kan du skriva ner situationen genom att göra en egen arg-bok. Om ilskan återkommer ofta kommer du snart kunna se mönster i boken, och du får därmed lättare att undvika eller kringgå dessa situationer.

Andra studier visar på motsatsen. Förvisso handlar det sällan om rena uppmaningar att bli mer militant extremistisk mot kollegorna, utan snarare om att inte alltid hålla igen. 

Ytterligare en brittisk studie redovisas nyligen i tidskriften Human Relations, och temat är att ilska på jobbet inte behöver vara negativt. Om man är upprörd över något blir man också mer motiverad att försöka förbättra situationen. På gruppnivå kan det också vara bra att ibland släppa fram ilskan och negativiteten, då den leder till minskad samsyn, vilket leder till ytterligare diskussioner och på sikt höjd effektivitet. Forskarna menar att ett ständigt välbefinnande i längden leder till självbelåtenhet och ytlighet, och med det kommer försämrad produktivitet.

Vi på Brilliant ser också att stress och bristfällig arbetsfördelning bland mycket annat kan leda till negativa konflikter och frustration, som naturligtvis till slut kan brisera i ren ilska. Genom att ta tag i situationen, och bland annat jobba med förändring av beteenden, kan gruppen utvecklas och förbättras, långsiktigt. Det här berättar vi gärna mer om!

Så, en trist och usel grå oktoberdag som denna undrar jag:

– Vad gör dig förbannad på jobbet? Och vad kan du göra för att utnyttja den situationen på ett sätt som leder till ökad produktivitet?

// Theodor

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev