Blogg Kundupplevelse

5 anledningar till varför du ska göra kundundersökning

Av

Kundrelationsundersökning

Vill du som ledare nåt av följande bör du läsa hela den här artikeln:

  • förbättra er service
  • förbättra era produkter och tjänster
  • öka er försäljning
  • öka er lönsamhet och tillväxt

Vägen dit går genom kundernas lojalitet, som i sin tur beror på hur nöjda kunderna är med olika delar av kundrelationen. Exempelvis service och de produkter och tjänster organisationen tillhandahåller. Men hur kan man säkert veta hur lojala kunder man har?

De du träffar regelbundet har du säkert ganska bra koll på – men resten då, de du inte är i kontakt med så ofta? Frågar du dom inte idag, kanske en konkurrent gör det imorgon.

Svaret på hur man gör det är såklart med en kundundersökning, det finns inga genvägar. Det låter lätt men långt ifrån många har den upplevelsen när man väl kommer igång.

Att göra en kundundersökning behöver inte vara svårt alls. I Brilliants plattform finns färdiga frågor och en vedertagen metod. Du skickar ut undersökningen med ett klick till dina kunder och du får insikter så fort kunderna svarar.

Med Brilliants AI får du rekommenderade fokusområden och en Close the loopfunktion där du snabbt kan agera på kundernas feedback. Det har aldrig varit enklare att jobba med kundfeedback. Smart teknik när  den är som bäst alltså.

Visa mig hur det funkar

Don’t be a stranger, låt oss visa hur enkel och smart vår plattform är, helt utan förpliktelser

Jag vill boka ett 30 min möte

I Brilliants plattform för kundundersökning täcks bland annat följande aspekter

  • Identifiera kundbehov
    • Kundundersökningar hjälper till att förstå kundernas behov, preferenser och förväntningar. Genom att ha insikt i vad kunderna önskar kan organisationen anpassa sina produkter, tjänster och kommunikation för att bättre möta kundernas behov.
  • Mäta kundnöjdhet och lojalitet
    • Kundundersökningar ger en möjlighet att mäta och utvärdera kundnöjdheten och lojaliteten. Nöjda kunder är mer benägna att förbli kunder och rekommendera organisationen till andra. Genom att regelbundet utvärdera kundnöjdheten kan organisationen identifiera områden som behöver förbättras och vidta åtgärder för att öka lojaliteten.
  • Förebygga kundavhopp (churn)
    • Kundundersökningar gör det möjligt att upptäcka varningssignaler för kundavhopp i ett tidigt skede. Genom att identifiera missnöjda kunder och agera snabbt för att lösa deras problem eller utmaningar kan organisationen minska risken för att tappa kunden.
  • Bygga långsiktiga relationer
    • Genom att visa att man bryr sig om sina kunder och deras åsikter kan organisationen skapa en känsla av samhörighet och förtroende. Kundundersökningar ger en plattform för att kommunicera med kunderna och visa att deras åsikter och upplevelser är viktiga för organisationen. Detta kan leda till att man bygger långsiktiga och hållbara relationer.
  • Förbättrar underlag för produkt- och tjänsteutveckling
    • Genom att regelbundet genomföra kundrelationsundersökningar kan företag samla in värdefull feedback direkt från källan om sina produkter och tjänster. Detta ger möjlighet att identifiera specifika områden där förbättringar behövs eller nya funktioner som kunder efterfrågar. Det kan leda till innovation och utveckling av nya produkter eller tjänster som bättre möter kundernas behov och förväntningar. Det bidrar inte bara till ökad kundnöjdhet utan kan också ge företaget en konkurrensfördel på marknaden.

Testa vår kundundersökning – helt utan förpliktelser

Skapa ett demokonto och se hur du kan samla in, analysera och agera på kundernas feedback. 

Utforska plattformen direkt 

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev