För en tid sen körde ett gäng statistiker på Google igång ett projekt under namnet Project Oxygen. Deras mål var att få fram något långt mer viktigt för Google Inc. än nästa sökalgoritm eller app. De ville få fram en formel för bättre ledarskap.
Så, som bara ett data-mining företag som Google kan, började de analysera performance reviews, feedbackundersökningar och ledarnomineringar för top management positioner. De korrelerade fraser, ord, beröm och kritik för att försöka hitta gemensamma teman för vad som är bra ledarskap inom Google. Baserat på den analysen kom ”people analytics” teamet upp med åtta regler för gott ledarskap inom Google.
Project Oxygen startade med några grundläggande antaganden.
Folk lämnar typiskt företaget av ett av tre skäl, eller en kombination av dem. Det första är att de inte känner ett engagemang för företagets mission eller att deras arbete är meningsfullt. Det andra är att de inte riktigt gillar sina kollegor. Det tredje är att de har en dålig chef – och det var den största anledningen och viktigaste faktorn inom Google.
Huvudantagandet för Project Oxygen var därför att de bästa cheferna hade de bästa teamen som presterade bäst, där folk var committade till att stanna kvar, där medarbetarna var gladast – de gjorde kort och gott allting bättre. Därför frågade man sig i projektet följande: Vad skulle hända om alla chefer var så bra? Vad utmärker de cheferna? Och vad är det egentligen de gör?
Här är slutsatserna “people analytics” teamet kunde dra av sin analys och de åtta regler för ledarskap man ställde upp för cheferna på Google:
1. Be a good coach
- Provide specific, constructive feedback, balancing the negative and the postive.
- Have regular one-on-ones, presenting solutions to problems tailored to your employees’ specific strengths.
2. Empower your team and don’t micromanage
- Balance giving freedom to your employees, while still being available for advice. Make “stretch” assignments to help the team tackle big problems.
3. Express interest in team members’ success and personal well-being
- Get to know your employees as people, with lives outside of work.
- Make new members of your team feel welcome and help ease their transition
4. Don’t be a sissy: Be productive and results-oriented
- Focus on what employees want the team to achieve and how they can help achieve it.
- Help the team prioritize work and use seniority to remove roadblocks.
5. Be a good communicator and listen to your team
- Communication is two-way: you both listen and share information.
- Hold all-hands meetings and be straightforward about the messages and goals of the team. Help the team connect the dots.
- Encourage open dialogue and listen to the issues and concerns of your employees.
6. Help your employees with career development
7. Have a clear vision and strategy for the team
- Even in the midst of turmoil, keep the team focused on goals and strategy.
- Involve the team in setting and evolving the team’s vision and making progress toward it.
8. Have key technical skills so you can help advise the team
- Roll up your sleeves and conduct work side by side with the team, when needed.
- Understand the specific challenges of the work.
Det som slår en är att reglerna är väldigt enkla och de verkligen inte kräver en total make-over av varje chef. Åtta enkla regler, i prioritetsordning, som kan summeras i (1) gör dig själv tillgänglig för dina medarbetare och (2) var konsekvent och tydlig i ditt ledarskap. Då är du på god väg mot ett bättre ledarskap, att få ut mer av dina medarbetare och samtidigt ha betydligt ett gladare gäng att arbeta med.