Jag läste en artikel i DN som handlar om hur vi kan bli mer kreativa på jobbet. En forskare från Lunds universitet som forskat i ämnet kreativitet och lönsamhet i företagsvärlden skriver att företag som låter medarbetarna vara kreativa har mycket att vinna. Kreativa medarbetare är mer motiverade och ökar produktiviteten. Att få vara delaktig, att få bidra med egna idéer skapar en högre kreativitet, en högre omsättning och mindre stress.
Det artikeln tar upp är precis det vi på Brilliant pratar med våra kunder om. Vi vet att utan möjligheten att påverka sin arbetssituation kan man glömma engagerade medarbetare och utan engagemanget tryter kreativiteten. Vi hjälper dagligen chefer och medarbetare med olika förutsättningar att undanröja hinder för att öka engagemanget och kreativiteten. Det räcker inte med att säga att vi ska vara kreativa – vi behöver förstå vilka konkreta beteenden som ska ändras för att skapa en mer kreativ arbetsmiljö.
Många av exemplen i hennes artikel visar på vikten av ett gott ledarskap:
- Bryt vanor; genom att t.ex. ha möten utomhus eller ge medarbetarna tid att spåna nya idéer
- Hitta forum där alla vågar presentera idéer, bra som dåliga. Exempelvis genom att utmana alla att komma på så dåliga idéer som möjligt som uppvärmning.
- Ha ett arbetsklimat där medarbetarna vågar ta risker utan att riskera bestraffningar; genom att t.ex. ge positiv feedback på försök snarare än på resultatet.
- Lyssna till och ta till vara på idéerna som kommer fram; genom att exempelvis bemöta görbarheten i alla idéer och delegera ansvar för att genomföra de mest görbara.
Genom inspirationsseminarier, coachning och workshops hjälper vi grupper och chefer att hitta de nyckelbeteenden som de behöver ändra för att hitta sitt sätt att jobba mot ett högre engagemang och bättre ledarskap. Som chef kan du börja med att fråga dig om du ger dina medarbetare uppmuntran, vågar de ta initiativ, har ni i arbetsgruppen kul på jobbet och lyssnar du på de anställdas förslag?