Blogg Okategoriserad

Sätt bra individuella mål och öka tillväxten och lönsamheten

Av

Det är vanligt att företag har satt mål som handlar om att öka tillväxten och vinsten. Men det behöver inte göra någon glad. Ökad tillväxt och vinst är snarare en konsekvens av en annan typ av tydliga mål. I sig är de svåra att jobba mot om man inte vet vad det är man ska göra för att ta sig dit. En medarbetare som går till jobbet och tänker ”Idag, då jäklar, ska jag skapa lite tillväxt” springer kanske fortare, men inte nödvändigtvis åt rätt håll.

Jag har tittat på hur mål som är nedbrutna på individnivå påverkar ett företags prestation, för att visa på att det lönar sig att sätta bra, individuella mål. Som både grafen i toppen visar och den här under så påverkar det både vinst och tillväxt.

individuella mal-tillvaxt

Men vad är bra mål? När vi pratar med våra kunder om hur man sätter bra mål handlar det om att målsätta ett beteenden som medarbetaren själv kan påverka, istället för utfallet man hoppas på – att bryta ner strategiska mål till konkreta vardagsbeteenden. Ett exempel kan vara att säljare sätter mål kring hur många telefonsamtal den ska ringa till potentiella kunder än på hur mycket försäljning det faktiskt blir. Ett annat att målsätta aspekter av ett kundbemötande, t.ex. att ställa en öppen fråga om efterrätt snarare än på hur många glassar som säljs. Förhoppningen är såklart att det ska leda till ökad försäljning, men genom att istället definiera beteendet blir det tydligt för medarbetarna vad de ska göra varje dag och de kan känna sig duktiga när de har gjort det – något vi vet ökar motivationen.

Sedan behöver målen gå som en röd tråd från varje enskild medarbetare hela vägen upp till ledningen. Chefer på alla nivåer i organisationen behöver ställa sig frågorna: Vad ska mina medarbetare göra för att vi ska nå våra mål? Vad behöver de då av mig av mig som chef för att kunna göra rätt? Vad kan jag som chef göra för att uppmärksamma när mina medarbetare gör rätt? Och vad behöver jag i så fall av min chef? Chefer som uppmärksammar och berömmer rätt beteenden hjälper medarbetarna ändra sina beteenden för att ta gruppen mot sina mål.

Om du vill veta mer om vad som styr våra beteenden och hur man som chef kan arbeta med sina medarbetare för att skapa förändring kan du läsa vår guide Hur kan vi förändra beteenden?

*Analysen är baserad på data från 2015 och gjord på 49 (Alla) resp. 35 (Tjäste) företag i vår databas samanalyserat med ekonomisk data från Bisnode och är hämtad från företagens årsredovisningar och Svenskt Tillväxtindex (i vår analys är 5 den högsta tillväxten och 1 är den lägsta). Lönsamhet mäts här som avkastning på totalt kapital.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev