På Brilliant definierar vi engagemang genom två dimensioner:
- Energi – en engagerad medarbetare är motiverad, stolt, anstränger sig vid behov lite extra och har dessutom kul i sitt arbete
- Tydlighet – en engagerad medarbetare ser en koppling mellan sitt dagliga arbete och organisationens övergripande mål. Man ser hur man bidrar till en större helhet, vilket i sig skapar en känsla av meningsfullhet.
I Brilliants engagemangsmatris delas medarbetare och grupper in i fem olika engagemangsnivåer.
- Engagerade (mörkgröna) – detta är medarbetare som älskar sitt jobb, vet vad man ska göra, och ser hur man bidrar till organisationens övergripande mål. Medarbetaren är en sann ambassadör för sin arbetsgivare.
- Nöjda (ljusgröna) – det här är medarbetare som tycker att man ha ett helt OK jobb, och i stora drag vet man vad man ska göra. Men man gör sällan det lilla extra, och även om man uppskattar sin arbetgivare är man sällan en riktig ambassadör.
- Ofokuserade (gula) – dessa medarbetare har mycket energi, men det är inte riktigt tydligt vad man ska göra om dagarna eller var organisationen är på väg. Som nyanställd är det lätt att vara en ofokuserad medarbetare, och med rätt ledarskap ökar förhoppningsvis även tydlighten över tid
- Passagerare (blå) – dessa medarbetare har stenkoll på vad man ska göra om dagarna, var organisationen är på väg, men man har inte riktigt någon energi att ta sig dit. De är omotiverade och tycker inte sitt jobb är speciellt kul.
- Uttråkade (röda) – dessa medarbetare vet inte vad man ska göra och har ingen energi att göra något. De sprider dålig energi och är helt enkelt uttråkade.
I de studier Brilliant gjort på engagemang ser man tydliga samband mellan engagemang, minskad sjukfrånvaro, bättre kundupplevelse och ökad lönsamhet/effektivitet.