Blogg Medarbetarupplevelse

DISC metoden – Vilken beteendestil använder du mest?

Av

DISC metoden

Det finns olika beteende- och kommunikationsstilar som kännetecknar oss människor. Ofta är vi omedvetna om vår egen stil samtidigt som vi utgår ifrån att alla kommunicerar och beter sig på ett liknade sätt som vi. Vi på Brilliant använder oss av DISC metoden när vi gör beteendeprofilsanalyser, där talar man om fyra typiska beteende- och kommunikationsstilar. De flesta av oss använder två-tre stilar mest men vi anpassar också våra beteenden till olika situationer. Olikheterna kan ibland bli en källa till frustrationen i allt från arbetsgrupper till säljmöten. Ofta finns det en skillnad mellan hur man själv ser på sig och hur omvärlden kan uppfatta en. Kanske känner du igen dig i någon av stilarna nedan?

Röd – En röd person är beslutsam, säger vad den tycker och motiveras av att vinna. Det är inte ovanligt att en röd person ser sig själv som övertygande och drivande medan personer med en annan dominerande färg kan se dem som påstridiga och en dålig lyssnare.

Blå – En övervägande blå person vill göra saker systematiskt och regeltroget, kräver tydlighet, detaljer och fakta. De kan betrakta sig själva som eftertänksamma, noggranna och behärskade medan andra färger kan se dem som obeslutsamma, petiga och känslokalla.

Grön – En grön person värderar trygghet och är bra på att lyssna, samordna och ge och support. Den gröna personen ser sig ofta som hänsynsfull, pålitlig och tålmodig samtidigt som det av andra färger kan uppfattas som passivt, omständligt och resignerat.

Gul – En gul person är ofta en utåtriktad nätverkare som pratar mycket med alla och inspirerar många. De ser sig som charmiga, entusiastiska och optimistiska men kan uppfattas som egenkära, taktlösa och orealistiska.

När man förstår sitt egna och andras beteenden leder det till bättre fungerade team och effektivare ledarskap så väl som ökad försäljning och bättre kundvård. När en grupp vet vad som motiverar de olika medlemmarna, deras rädslor, styrkor och begränsningar kan alla anpassa sina naturliga kommunikationsstilar för att tillmötesgå varandra och samtidigt ha en ökad förståelse för varför det ibland uppstår irritation och missförstånd.

Brilliant hjälper gärna till att ta fram era beteende- och kommunikationsstilar med hjälp av DISC metoden. Ni får ett bättre team och ledarskap. Kontakta oss så berättar vi mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev