Att hålla ögonen på bollen – en metafor som beskriver en organisations tydlighet, fokus och förmåga att göra rätt saker för att nå strategi och mål.
Jag är ute i många olika typer av grupper – ledningsgrupper, chefsgrupper och medarbetargrupper. Jag arbetar även branschöverskridande, det finns absolut olikheter men jag slås ofta av hur många likheter som finns och att människan har liknande behov. Oavsett organisation, bransch, produkt eller roll.
Ett av dessa behov är tydlighet. Ordet tydlighet kan innehålla mängder av saker. Den gemensamma nämnaren är att jag som individ, som grupp och som organisations behöver veta vart vi är på väg, varför vi är på väg dit och vad det innebär för mig. Och vad ska jag göra (på beteendenivå) för att vara med och bidra till att vi alla kommer dit?
Om jag skulle förtydliga ”tydlighet” skulle jag klä ordet med vision, strategi och mål men tillsammans med tydliga värderingar, kultur, goda relationer och social trygghet. Detta bygger tillsammans en trygg miljö så att jag som medarbetare kan fokusera på bollen och kan prestera.
Jag ska använda en liknelse – fotbollsmatch.
Jag är egentligen totalt ointresserad av fotboll, till min sons stora förtvivlan, men jag har spelat fotboll i yngre dagar. Jag har spenderat otaliga timmar med att titta på mina barns fotbollsmatcher och att se tränare träna barn. Barn som har talang, eller inte, som kan koncentrera sig, eller inte – metaforen till att leda en organisation håller… och det är en metafor som når fram till många, även om man inte kan sporten.
Tydlighet kan liknas vid en boll. Utan boll blir det en väldigt otydlig match och med flera bollar blir det spännande att se vem som vinner. Vi på Brilliant ser i vår databas att tydlighet är otroligt viktigt – för att nå mål, för att minska stress, för att kunna öka lönsamhet och helt enkelt vinna matchen.
Vi ser också att genom att spelarna har sina tydliga roller och ansvar, kan samarbeta (passa varandra på plan) och har en framfart mot mål är en tydlig vattendelare på om organisationen är high performance eller inte.
Jag vill slå ett slag för tydlighet utifrån att veta vad kulturen förväntar sig av mig som medarbetare – hur jag ska bete mig för att göra rätt och skapa en prestationsvänlig miljö? De flesta konflikthanteringar vi på Brilliant jobbar med handlar om två saker – otydliga mål och otydliga förväntningar. För att vända konflikten handlar det om bygga en trygg stämning och en arbetsmiljö som ger energi. Därmed blir det tydligt att kultur och värderingar är viktigt och att känna sig trygg på arbetsplatsen blir en prestations- och lönsamhetsfråga.
Vi är varandras arbetsmiljö – det du själv tar med dig in i rummet, det du säger och framför allt sänder är det som många gånger blir vår uppfattning av arbetsmiljö och vår kultur.
Här kommer konkreta beteenden in som ett väldigt viktigt verktyg. Vi använder OBM (Organisation Behavior Management) som grund i syfte att förtydliga vad man ska GÖRA annorlunda för att utvecklas. En handlingsplan som blir riktigt krispig, med tydliga framtagna beteenden, den hjälper gruppen och individerna framåt mot önskat läge.
Igår när vi pratade om tillit i en grupp så kom ett intressant exempel upp – ett gruppexempel:
– ”När jag som medarbetare blir den som pratar på våra möten och ni andra inte säger något, då tappar jag tilliten till er som kollegor och känner mig väldigt ensam. Detta trots att vi innan mötet varit överens om att hjälpas åt i mötet att framföra våra åsikter.”
På frågan vad personen skulle önska istället kom svaret:
– ”Jag önskar att när jag tar upp frågan i mötet med chefen så ska ni fylla i med argument och säga vad ni tycker, svara på mina frågor, så att vi gör som vi sa på mötet innan och att vi alla pratar”.
Att vi är varandras arbetsmiljö och att vi måste kunna hjälpas åt blir här tydligt. Grupper som aktivt arbetar med sitt resultat och dessa frågor gör framsteg.
För att återgå till bollen och metaforen fotboll – att få vinna och uppleva glädjen av att tillsammans vara ett lag, med tydliga mål, roller, uppgifter och hela tiden kunna förfina för att vinna nästa match är viktigt och fungerar men inte utan träning, inte utan en plan och inte utan en tydlig lagledare.
Så min fråga blir – hur kan så många organisationer och grupper spela antingen utan boll på plan alternativt dumpa sina medarbetare i ett bollhav?
Att kontinuerligt jobba med att mäta framfart, identifiera vad kunderna tycker om oss så att vi gör rätt saker, hur medarbetarna upplever situationen och har förutsättningar att göra mål blir ett bra verktyg i vardagen. Det blir organisationens träning!
Marie Herlitz Head of Organizational Development