Detta var en av frågorna som Karitha Ericson, vice VD på Grant Thornton, inledde sitt föredrag med häromdagen. Karitha beskrev hur Grant Thornton haft en väl fungerande företagskultur men att nya trender i såväl omvärlden (digitalisering, ökat samhällsansvar, urbanisering osv) som i branschen ledde till insikten att de behövde förändra sig för att fortsätta nå önskad tillväxt och lönsamhet. Det blev tydligt för Grant Thornton att de fokuserat alltför mycket på vänstra hjärnhalvan (den logiska) och ”vad-frågan” istället för på den högra (den kreativa) och ”hur-frågan”. De hade alltså snarare lagt sitt fokus på att sätta strategier och mål istället för att prioritera kultur, värderingar och beteenden. Detta är, enligt min uppfattning, inget ovanligt utan snarare naturligt då man väljer det som är enklare att mäta framför det som kan anses ”fluffigt” och inte lika konkret.
Att förändra en företagskultur tar tid och det blev tydligt att det behövdes en balans mellan de två perspektiven struktur och människor. Det krävs nämligen en annan typ av ledarskap för att hantera kultur, relationer och attityder då dessa inte utgör en linjär linje på samma sätt som vision, mål och strategier.
Oavsett perspektiv och väg fram till önskat läge så måste fokus alltid vara på kunderna. Detta räcker dock inte endast att uttala utan man måste bygga en kultur som främjar just önskvärt kundfokus och omvärldsfokus. För att få med medarbetare på detta och att få dem att ha rätt inställning krävs det att de är engagerade, trivs och upplever sin arbetsplats som attraktiv. Grant Thornton började därför arbeta än mer målmedvetet för att skapa en attraktiv arbetsplats.
Detta är också något som vi, Brilliant, ser tydligt i våra analyser; dvs att engagerade medarbetare leder till mer lojala kunder vilket i sin tur leder till ökad lönsamhet och tillväxt.
Tack Grant Thornton och Karitha för en intressant beskrivning av er förändringresa och hur ni arbetat aktivt för att bli en attraktiv arbetsgivare. För mig och mina kollegor som dagligen arbetar med att identifiera vad som driver engagemang och önskvärt beteende i organisationer så var det väldigt positivt att höra Grant Thorntons fokus på dessa frågor. Att återigen få det bekräftat att kultur, medarbetare och ”mjuka värden” är den enda vägen framåt även för att nå ”hårda mål” är alltid lika starkt.
Det går i allra högsta grad att iaktta, mäta och aktivt arbeta med att stärka en kultur på ett systematiskt och datadrivet sätt. En företagskultur byggs upp av allt som alla individer i organisationen gör, från ledning till enskilda medarbetare, av deras beteenden. Läs mer i vår guide om hur man kan mäta kultur och värderingar för att stärka företagskulturen!