Resultatet i en av våra senaste undersökningar baserat på över 200 000 svar visar att 40% av alla medarbetare anser att de inte har en rimlig stressnivå i sitt arbete. En annan undersökning visar att sjukfrånvaron är 80% högre i grupper med en dålig organisatorisk och social arbetsmiljö. Vad är egentligen arbetsgivarens roll och ansvar avseende frisknärvaro på arbetsplatsen och vad kan arbetsgivaren göra för att skapa en hållbar och frisk arbetsplats?
Regler om organisatorisk och social arbetsmiljö är framtagna för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön och minska sjukfrånvaron i hela Sverige. Den anger tydliga regler för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet måste bedrivas. Vilka faktorer som ligger till grund för och påverkar sjukfrånvaro, en god organisatorisk och social arbetsmiljö allra starkast är därför av stor vikt att vara påläst om samt att ha strategier för.
Brilliant är på plats i Almedalen med en egen träffpunkt och bjuder in till samtal om bland annat detta ämne. Temat för i år är #framtidensarbetsplats och på plats finns keynote speakers, paneldebatter och seminarier. Tillsammans med Nyckeltalsinstitutet och Sigtuna kommun delar vi resultatet från en rykande färsk case study kring ämnet – samt diskuterar arbetsgivarens roll och ansvar när det gäller frisknärvaro på arbetsplatsen.
Kontakta oss om ni vill veta mer om vår närvaro i Almedalen.
Läs också: ”God arbetsmiljö – mycket vi vet, mycket kvar att göra”