I bloggen förra veckan visade vi att de företag som är högpresterande vad gäller arbetet med sina medarbetarrelationer har högre tillväxt och är mer lönsamma än andra företag. Insikten i sig är viktig, men gör tyvärr inte att relationerna blir bättre av sig själva. För att något ska bli annorlunda behöver ni bryta ner frågorna som rör era medarbetarrelationer till handlingsplaner som det går att arbeta med. Då hjälper det att ringa in de områden som är viktigast att ta tag i. Kanske kan det hjälpa er att se vad högpresterande företag är extra bra på för att veta var ni ska börja?
Skillnaden mellan högpresterande företag och övriga företag är som störst på de här tio frågorna:
- De har en högre hastighet i implementering av beslut
- De har en bättre förmåga att samarbeta mellan olika enheter i företaget och få saker gjorda
- Medarbetarna upplever att de får mer och bättre information från ledningen
- De är bättre på att översätta de övergripande målen till individuella mål
- Medarbetarna bedömer i större utsträckning att företagsledningen leder företaget bra
- De har mer givande utvecklingssamtal
- Fler medarbetare känner stolthet inför det företaget levererar och tycker att de erbjuder kunderna de bästa produkterna på marknaden
- Medarbetarna driver och implementerar egna idéer i sina team i högre utsträckning
- Fler känner till företagets värderingar
- De är bättre på att följa upp och utvärdera prestationer
Många av frågorna hänger ihop – det är troligt att medarbetare som är nöjda med informationen från ledningen också tycker att företaget leds bättre. Och att medarbetare som har mål som är nedbrutna på individnivå har en tydligare bild av vart företaget är på väg och förhoppningsvis får mer mandat att fatta egna beslut och implementera idéer som en konsekvens. Med tydligare mål blir det också lättare att ha ett givande utvecklingssamtal och följa upp medarbetarnas prestationer.
De frågorna som pekar mot stolthet kring vad företaget levererar till kunderna och att känna till värderingarna hänger ofta också ihop med ledningen – om de lever som de lär, om de förmår förmedla företagets högre syfte som medarbetarna kan ställa sig bakom. Tillsammans är de alla saker som driver både engagemang och motivation.
Hur presterar ni i ert företag på de 10 punkterna i listan? Vad säger era medarbetare? Vi hoppas att listan tillsammans med hur era medarbetare ser på ert företag idag ska hjälpa er att prioritera de frågor som är viktigast för er att arbeta med för att ge önskad effekt på nyckeltalen.
*Analysen är gjord på 195 företag (högpresterande och övriga) och baseras på data från 2012-2015. Högpresterande företag (High performing companies) är definierat som de 10 procenten av företagen i vår databas med högst resultat på våra index.
Det här är andra bloggen i en serie om hur frågor som rör ledarskap och medarbetarengagemang påverkar lönsamheten och vilka frågor de som lyckas fokuserar på. Del 1 hittar du här: Argumenten du behöver för att göra HR-frågorna till era viktigaste frågor. För nästa del – håll utkik här eller följ oss på Linkedin.