Vår sociala-media-drottning Karolina tipsar lite längre ner om ett blogginlägg med den lockande rubriken ”If Strategy is like porn tactic is the real thing”. Läs den! Texten är nästan lika bra som rubriken.
1994 blev jag ansvarig för att ta fram en ny strategi åt företagsdelen av Trygg Hansa. Det arbetet började jag med att analysera kundbasen. Jag tänkte ju att där skulle jag se hur framgångsrik den senaste strategin hade varit. -Inte ett spår! Då gick jag vidare till strategin innan dess. Inte ett spår i kundbasen av den heller!
Det här fortsatte med strategi efter strategi tills jag hittade Björn Sprängares gamla devis att ”Trygg Hansa ger skydd åt den som vill skydda sig själv” (stulet från Bibeln förstås, men det kan man göra för den författaren kräver ingen royalty).
Björn Sprängare hade ägnat ett halvår åt att ”prya” i olika delar av försäkringsbolaget innan han tillträdde som VD. Sen hade han lanserat den här devisen. I all sakförsäkring är den devisen väldigt smart. Kommunikativt är den klockren. Kort, enkla ord, stulen från Gud och –framför allt- planterad genom att han hade varit runt i vartenda sälj- och skadekontor i hela företaget.
Så gör en riktig ledare, inte en hyrd hand. Den hyrda handen skriver ihop ett akademiskt imponerande dokument på 2-4 sidor som ingen kan memorera och än mindre känna någonting för. Det var ett antal sådana dokument som jag inte såg några som helst spår av i kundbasen.
Strategi borde vara en enkel och tydlig idé som får en organisation att utföra handlingar i en gemensam riktning. Kanske borde strategi t.o.m. vara summan av alla de handlingarna.
Det måste hur som helst handla om framförhållning på makro-nivå. Det kan inte vara ett papper fyllt av svåra ord. Det bör heller inte vara något man skriver på visitkortet som kompensation för att någon fick stiga ur ledningsgruppen.
Jag har också svårt att tänka mig att en riktigt lyckad strategi skulle komma ur en standardiserad metod; inte ens från McKinsey, Accenture eller Michael Porter.