Nu är det avslöjat vilka organisationer som är mest populära bland sina medarbetare – bland annat toppar NCAB Group och Svensk Handel vinnarlistan i årets upplaga av Brilliant Awards Employee Experience. Vilka är framgångsfaktorerna? Vilka misstag ska man undvika? Och hur vänder man en missnöjd medarbetare till en engagerad medarbetare? Vi har sammanställt deras bästa tips och råd!
Fredrika Rothoff, HR-chef Svensk Handel
- Vilket är ditt bästa tips till andra?
– Jag tror på betydelsen av tydlig internkommunikation och, inte minst, vikten av att ledningsgruppen lägger tid på att kommunicera till medarbetarna. - Vad tror du är vanliga misstag?
– Att många glömmer bort vad det faktiskt kostar att förlora förtroende och engagemang från medarbetarna och därmed inte sätter det högt upp på agendan. - Hur vänder man en missnöjd medarbetare till en engagerad medarbetare?
– Det är svårt att säga eftersom det är så individuellt. Därför mäter vi hela tiden medarbetarengagemanget, eftersom det ger insikter om vad vi kan förbättra.
Eva Holm, VP People and Culture NCAB Group
- Vilket är ditt bästa tips till andra?
– Öppenhet, transparens och att lyssna in och involvera medarbetarna. Att man visar att man tar deras upplevelse på allvar. - Vad tror du är vanliga misstag?
– Att inte se varje medarbetare och dennes behov. Och att man inte säkerställer samma kontaktmöjligheter och sociala möjligheter på det fysiska kontoret som på hemmakontoret. - Hur vänder man en missnöjd medarbetare till en engagerad medarbetare?
– Lyssna in vilka utmaningar varje medarbetare har för att hitta gemensamma lösningar och actions. Det är helt avgörande.
Engagerade medarbetare = lojala kunder
De organisationer som toppar listan i årets upplaga av Brilliant Awards förstår vikten av att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta medarbetarnas upplevelse, för att sedan analysera data och agera på den. Det ökar möjligheterna för varje medarbetare att frigöra sin potential och sitt engagemang, vilket har en direkt påverkan på kundlojaliteten. Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.
Vill du veta mer om Brilliant Awards?
Läs mer om Brilliant Awards – Employee Experience eller Brilliant Awards Customer Experience.