Theodor Sverkén Sjögren arbetar som senior organisationsutvecklare hos oss och har under karantäntiden med familjen kopplat samman starkt ledarskap och vikten av kommunikation – med den dystopiska hollywoodkreationen Don’t Look Up.
Tillhör du kategorin som under december och januari varit i familjekarantän eller bara jobbat hemifrån ändå och haft en hel del tid över för streamingtjänsternas alla serier och filmer. Visst är det svårt att slita sig när man väl fastnat? Bara ett halvt avsnitt till…
Nåväl, jag blev nyligen tipsad om Don’t Look Up på Netflix, en lättsmält dystopisk hollywoodkreation med bästa Cate Blanchett, Jennifer Lawrence, Leonardo Di Caprio och Meryl Streep, för att nämna några. Den sistnämnda spelar amerikansk president som gör allt för att blunda för ett förestående hot. Det är bättre för ekonomin och presidentskapet att låtsas som om hotet inte finns. Har du någonsin varit i den situationen? Du kanske har fått information som du helst vill blunda för?
Vi träffar så klart ledningsgrupper och chefer som har fått information eller besked som inte alltid är lätta att hantera. Det kan vara resultat från senaste medarbetarpulsen som pekar på att ledningen inte längre har medarbetarnas förtroende, att ledningen inte är tillräckligt lyhörd för organisationen, att ledningen är urusel på att anpassa organisationen för omvärldens förändringar, eller att kommunikationen rent ut sagt suger.
Här kan vi ju samtidigt ganska enkelt leda över den här filmrecensionen till resultaten från vår senaste studie presenterade i förra veckan. En intressant utveckling är att ledarskapet spelar allt större roll. Det är tydligt att pandemin fört med sig utmaningar kring den psykosociala arbetsmiljön på våra arbetsplatser, samtidigt som vi upplever att våra chefer har blivit allt bättre på att leda oss.
Vår analys baseras på ca 1,4 miljoner unika svar under perioden 2016-2021, rosa linje i grafen ovan ”Ledarskap” visar vårt Ledarskapsindex som baseras på sju frågor om bland annat om ledarens förmåga att leda, tydliggöra, återkoppla, involvera och stötta sina medarbetare och visar en tydlig uppgång.
Den ljusgröna linjen står för den psykosociala arbetsmiljön och vårt Index för organisatorisk och social arbetsmiljö. Det ger stöd för företag att arbeta proaktivt med föreskriften Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) och utvärderar bland annat stressnivå och möjlighet till återhämtning, påverkansmöjligheter, konflikter och kränkande särbehandling, här ser vi en nedgång under pandemiåret 2021.
Synen på ledningen kan dock vara en stor utmaning, framförallt i tider av mycket förändring. Återgången till arbetet efter pandemin kan vara en sådan fråga där ledningen måste förklara varför vi skapar en viss policy som t ex att vi ska vara på jobbet fem dagar i veckan. Ju längre ut i organisationen vi befinner oss desto svårare är det också att ta ställning och verkligen känna förtroende för vår ledning. Tydligare kommunikation som svarar upp mot förväntningarna kan vara en väg framåt, som både påverkar engagemanget men också gör er till en mer attraktiv arbetsgivare.
Don’t Look Up handlar ju delvis om ett starkt ledarskap och vikten av kommunikation, men kanske ännu mer om att ha torrt på fötterna och leda utifrån data. Och när det gäller just det känner jag mig extra stolt över att vara en del av Brilliant och alla möjligheter vi ger våra kunder att fatta beslut och styra sin utveckling utifrån data, både när det gäller analys av kunder och medarbetare.
Vill du veta mer om hur vi skulle kunna hjälpa just din organisation att styra mindre på känsla och mer på data? Tveka inte att kontakta mig eller någon av mina kollegor, oavsett om du är ute i god tid eller kanske redan är mitt uppe i den tuffa situationen och behöver stöd med att komma ur den. theodor.sverken.sjogren@brilliantfuture.se
PS. Du har väl inte missat att anmäla dig till Brilliant Awards nu den 17e februari – utmärkelsen som hyllar de organisationer som verkligen lyckats med sina kund- och medarbetarrelationer. 100% baserad på data.
* Bild lånad från imdb.com