Blogg Medarbetarupplevelse

Svårigheten att bli konkret

Av

Bli konkret

Einstein lär ha sagt att om han hade en timme på sig att rädda världen skulle han lägga 55 min på problemdefinition och 5 minuter på att hitta en lösning. Här nedan kommer 3 tips på hur ni kan bli konkreta.

Visst är det fint att vara lösningsfokuserad men att komma upp med en mängd olika lösningar är inte speciellt svårt. Har du suttit i något möte där en massa olika lösningar presenteras men ni tycks ändå inte landa i något? Det har de flesta av oss. Problemet brukar vara just att man inte har definierat det problem som ska lösas. Utmaningen ligger i att hitta rätt lösning på rätt problem. Ett tips är att vända på frågeställningen: vilket problem löser vi med hjälp av den aktiviteten?

En viktig nyckel är att våga vara konkreta och inte packa in saker och ting i fluffiga begrepp. Men ändå har vi en förkärlek till generaliseringar. Hjärnforskaren Katarina Gospic beskriver det här på ett bra sätt i sin bok Neuroledarskap. Förkärleken till generaliseringar kan bero på:

1 Märkvärdighet – en generalisering låter mer märkvärdig än en konkret och exakt formulering. ”Vissa av våra chefer kaskaderar inte den strategiska informationen” istället för ”cheferna för avdelning A och B berättar inte om ledningsinformationen på sina arbetsplatsträffar”.

2 Rädsla – organisatoriska problem handlar nästan uteslutande om mänskliga beteenden – någon behöver göra något annorlunda. Om vi blir konkreta kanske det är just du som behöver göra en förändring. I ovan exempel behöver nu den som är chef över cheferna för avdelning A och B ge feedback. Det här kan vara förenat med ett visst obehag och om man istället tar beslut på  ”Vissa av våra chefer kaskaderar inte den strategiska informationen” kan åtgärden istället vara en generell uppmaning till samtliga chefer att vidareförmedla strategisk information, vilket troligen blir för vagt för att komma åt det verkliga problemet.

3 Slöhet – Ju mer specifikt något är formulerat desto snabbare kan man agera. Här kan man resonera på samma sätt som ovan fast det är slöhet i stället för rädsla. Generaliseringar leder ofta till att det inte går att ta itu med problemet direkt, man behöver göra lite mer utredningsarbete innan man ”gör något” vilket innebär att vi skjuter det på framtiden.

Så sammanfattningsvis – se till att ni verkligen definierar och löser rätt problem, och våga också vara riktigt konkreta med hur lösningen ska realiseras.

Skulle ni vilja ha hjälp med att utveckla era chefer att bli mera effektivare i sin kommunikation till era medarbetare och team? Kontakta oss så ska vi berätta mer om hur vi kan hjälpa er.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev