Vi vet att de ledningsgrupper som är synliga och som kommunicerar både goda nyheter och svåra beslut har betydligt fler engagerade chefer och medarbetare. I mitt arbete träffar jag många ledningsgrupper. Vissa lägger mycket kraft på att förklara det omöjliga i att kunna informera och vara synlig när företaget finns på flera ställen i landet. Andra ledningsgrupper tänker annorlunda och hittar sätt att göra det som behövs.
Nyligen träffade jag en ledningsgrupp för ett företag som finns på flera orter i landet med 1 200 medarbetare. När jag analyserade deras resultat blev jag fascinerad av att de som arbetade skift hade ett så högt engagemang. De var mycket nöjda både med informationen och också ledningen av företaget.
Vad var hemligheten bakom det kan man undra?
Jo, ledningsgruppen träffade dessa medarbetare när de jobbade. De tog sig alltså tid utanför sin egen arbetstid för att besöka medarbetarna som jobbade skift. Det är ett konkret beteende som tydligt signalerar för medarbetarna hur viktiga de är för hela företaget. Jag är imponerad av den engagerade ledningen som har förstått vikten av att ha engagerade medarbetare och ansträngt sig för att omvandla den insikten till konkreta beteenden – som ger effekt.