Människorna är ett företags viktigaste resurs. Lika uttjatat som det är att säga, lika sant är det. Er förmåga att attrahera rätt talanger påverkas såklart av massor med saker, t.ex. av hur väl ni tar hand om dem ni redan har. Men en annan viktig del av slaget om talangerna börjar på internet och i sociala medier – med att nå ut med vilken typ av arbetsplats ni är och vad ni erbjuder till era anställda. Därför finns det mycket att lära av hur marknadsavdelningar ofta jobbar för att locka till sig kunder.
Här är fyra tips som kan hjälpa er att öka er dragningskraft:
- Tävla om talangerna på samma sätt som ni tävlar om kunder
När en potentiell medarbetare är nyfiken på er är det vanligaste att den börjar med att kolla upp er i sociala medier. Och trots att det ofta är minst lika viktigt att hitta rätt medarbetare som att hitta rätt kunder, är företags sociala medier i väldigt hög utsträckning fokuserade på att nå och engagera kunder. Vad skulle hända om ni också använde era sociala kanaler för att berätta det ni tror att blivande medarbetare är nyfikna på att höra? Och vet ni vad ni skulle vilja berätta om er arbetsplats?
- Lyft fram er personlighet
Visar ni upp ert riktiga jag när ni ska marknadsföra nya jobb? Ofta ser man köpta bilder från en helt generisk kontorsmiljö, kanske t.o.m. en grupp människor som hoppar av glädje. En mycket bättre strategi är att lägga lite tid och energi på att presentera era faktiska medarbetare, i verkliga arbetssituationer, med riktiga leenden. En texttung tjänstebeskrivning kanske behöver kompletteras med en film som visar runt på företaget och beskriver hur det är att jobba hos er? Eller varför inte kontaktuppgifter till medarbetare som är beredda att berätta lite om sin vardag?
- Hjälp era medarbetare koppla ihop sig själva med ert budskap
Marknadsavdelningar drömmer ofta om att medarbetare ska sprida företagets budskap i sina privata kanaler, men det är inte alltid helt lätt att få till. Men en viktig insikt för HR är att det kanske snarare handlar om vilka typ av budskap som företaget försöker få ut. Ingen vill känna sig som en reklampelare. Att prata om saker man har åstadkommit, stolthet över en varm kultur eller begåvade kollegor ligger ofta närmre till hands. Vad kan ni göra för att ge era medarbetare rätt kunskap och verktyg för att kunna sprida budskapet om hur det är att vara anställd hos er?
- Tänk på anställningsprocessen som en kundresa
De flesta marknadsavdelningar tänker på kundresan som en process som består av olika små delbeslut, och står ofta redo med olika typer av information vid varje steg. Att se på rekryteringsprocessen på samma sätt kan handla om allt ifrån att väcka uppmärksamhet tidigt i processen, till att hjälpa dem att utvärdera och ibland till och med jämföra er med andra företag, när det gäller kultur, villkor, lön och förmåner.
Det externa arbetet med att locka talangerna kommer alltid skramla tomt om det inte går hand i hand med arbetet ni gör internt, t.ex. med hela medarbetarupplevelsen, eller hur ni tar hand om och utvecklar de talanger ni redan har. Vi hjälper många av våra kunder med strategiska talanganalyser för att de ska lära sig förstå och ta hand om dem på bästa sätt. Och är du nyfiken på hur man kan känna igen en talang hur man bäst tar hand om den kan du läsa om i vår guide om Talent Management.