Grattis alla retailbolag! Just nu är kundlojaliteten i branschen uppe på rekordnivåer. Kunderna tycker framför allt att medarbetarnas engagemang är bra och att kontakten med bolagen i branschen är enklare än aldrig förr. Men det kan ändras snabbt – tidigare i år var kundlojaliteten och den upplevda enkelheten nere på bottennivåer. Det visar vår senaste undersökning som är baserad på svar från över 50 000 kundundersökningar i retailbranschen. Hur ligger ni till?
Faktorer som påverkar kundlojaliteten? Medarbetarengagemanget och den upplevda enkelheten har störst effekt.
Hur lojala kunder har ni?
Tidigare i år var kundlojaliteten och den upplevda enkelheten i retailbranschen nere på bottennivåer, men nu har trenden vänt uppåt.
Förändrade kundbeteenden, sharing economy, coronapandemin och e-handelsboomen har ritat om spelplanen för många branscher – inte minst inom retail, vilket ställer nya krav på kund- och medarbetarupplevelsen. För att behålla lojala kunder är medarbetarengagemanget nyckeln, och just nu är kundlojaliteten i branschen uppe på rekordnivåer. Det visar vår senaste kartläggning av retailbranschen.
Engagerade medarbetare = lojala kunder = lönsamhet
Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden. Genom att mäta och analysera kundlojaliteten och medarbetarengagemanget är det möjligt agera på insikter om vad som kan förbättras i den egna organisationen.
Klicka här för att ta del av de viktigaste faktorerna för att skapa kundlojalitet!
Du får också ta del av branscherna som tar bäst hand om sina kunder. Kartlagda branscher:
- Handelsbranschen/retail
- Försäkringsbranschen
- Bankbranschen
- Energibranschen
- Finansbranschen
- Telekombranschen