Vet du hur många medarbetare som tycker att ditt företag är en attraktiv arbetsgivare? Eller hur många som är missnöjda med sin arbetssituation? Företag som vill locka de bästa talangerna, behålla duktig personal och öka antalet nöjda medarbetare har stor hjälp av att ta reda på svaret.
Ambassadörerna stärker företagets varumärke
Det här är något vi på Brilliant har arbetat med och mätt i flera år. I vår databas, med drygt 240 000 svar på frågan; ”skulle du rekommendera företaget till en vän eller kollega”, svarar 37 procent ja. De är så kallade ambassadörer för sin arbetsgivare och stärker kontinuerligt företagets varumärke. Som ambassadör berättar man om sin arbetsplats i positiva ord, man är motiverad och engagerad.
Ambassadörerna tror på företaget och har därför både lust och energi att vara en del av det och bidra till dess framgång. De sprider inte bara sin entusiasm till sina vänner utan även till sina kollegor och bidrar därför till att förbättra klimatet på arbetsplatsen.
29 procent är kritiska till sin arbetsgivare
Vad är då motsatsen? Jo, det är kritikerna som utgör 29 procent av medarbetarna. Kritikerna pratar ofta negativt om sitt företag när de sitter på middag med sina vänner. De ger utlopp för sin frustration över chefen, ledningen och företagets värderingar som inte efterlevs. I stället för att stärka varumärket urholkar de det. Ibland orkar de hålla skenet uppe för kunderna, men alltför ofta lyser det igenom och påverkar kundernas uppfattning om företaget negativt.
Resterande 34 procent är neutrala och bidrar inte till att stärka varumärket.
Hur ser det ut på ditt företag?
Ett varumärke byggs inifrån och ut, och företag med många ambassadörer kommer att stå bättre rustade inför den stundande arbetskraftsbristen. Vet du vilken bild dina medarbetare som förmedlar av ditt företag?