Blogg Okategoriserad

Rättvisa

Av

Att blir bemött på ett rättvist sätt ett är grundläggande behov och du har säkert en egen historia där du vill att ”rätt ska vara rätt”. Kolla på reaktionen hos apan som upplever att den inte blir rättvist belönad. Två apor ska göra samma sak när den ena plötsligt upptäcker att den andre får vindruvor som belöning i stället för gurkor.

På liknande sätt är det på våra arbetsplatser där vi förväntar oss att bli rättvist bemötta. Man brukar prata om olika typer av organisatorisk rättvisa; tilldelningen av resurser inom organisationen (distributive justice), beslutsprocesser i organisationen (procedural justice) och slutligen relationell rättvisa (relational justice). Den sistnämnda handlar om att bli bemött med respekt och att chefen agerar rättvist. Som tur är kanske vi inte reagerar som apan i filmklippet men en sak är säker – vi reagerar på orättvisa!

 

 

Dela inlägget

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev