Blogg Okategoriserad

Om du vill nå organisationsförändring – underskatta inte vikten av rolig visualisering

Av

9 HR-trender|

Jag blir alltid lika glad när jag ser mer kreativa lösningar på hur man kan följa upp mål och nyckeltal i organisationsförändring. I många företag så kan styrning och uppföljning tyvärr likställas med ett siffergagnande där ansvariga veckovis går igenom statusen för sina medarbetare. Oftast så underskattar man vikten av en tydlig och agerbar uppföljning, men även att den ska vara rolig. Jag är helt övertygad om att både målkännedomen och viljan till att bidra till ett mål blir starkare ju roligare själva visualiseringen är.

Trots detta finns det fortfarande en hög risk att tråkighet och komplexitet segrar och att man helt enkelt inte prioriterar att lustfyllt lyfta fram och visualisera information så att medarbetare förstår och går igång på att jobba med beteendeförändringar, bryta vanemönster eller utmana sig själva att tänka och göra annorlunda. Vår erfarenhet skvallrar om fyra bidragande faktorer till detta:

  • Relevans – Siffror eller annan information som presenteras saknar relation till verksamheten eller för stunden relevanta frågeställningar.
  • Presentation – Finns det en minsta otydlighet i hur grafer, diagram och data ska tolkas spelar de snabbt ut sin roll.
  • Daterad data – Statisk presenterad data blir snabbt utdaterad och helt ointressant. Det tidskrävande arbetet att uppdatera informationen har ingen tid med.
  • Uppföljning – Ett ägarskap behöver finnas i organisationen så att informationen som visualiseras och presenteras följs upp, och där man säkerställer att man får till en önskad effekt. En verksamhet som investerar digitalt utan krav på uppföljning har förmodligen större problem än utebliven visualisering av information.

Att designa pedagogiska visuella verktyg i syfte att skapa en bättre förståelse för information, och trigga människor att agera på informationen, kräver att ens data har sin tydliga story att berätta och att den är unikt anpassad till verksamheten och dess målgrupp. Vi lanserar i höst ett förändringsverktyg i app-format med det ambitiösa syftet att göra förändringsarbete lustfyllt, inspirerande och riktigt roligt.

Appen laddas med önskade beteenden som olika team i ett företag vill förändra. De är sprungna ur fokusområden man identifierat i sin medarbetarundersökning eller framtagna i olika utvecklingsinitiativ som exempelvis kultur- och värderingsarbete – men med det gemensamt att de kopplar tydligt mot beteenden som hjälper företaget att nå sina mål. Med appen som verktyg arbetar teamen med sina beteendeförändringar, följer sin gemensamma utveckling och stöttar varandra i processen. På övergripande företagsnivå kan arbetet följas upp för att se att önskad förändring och effekt nås. På det sättet kan alla team stöttas i att nå långsiktigt hållbar förändring genom att förändra sina beteenden.

Behöver ni hjälp med eran organisationsförändring? Kontakta oss så ska vi berätta mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev