En ny undersökning vi genomfört tillsammans med Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM) visar vilka faktorer som gör att försäkringsförmedlare får en positiv kontakt med förmedlardisken. Undersökningen är helt och hållet baserad på kvantitativ data och visar även vilka försäkringsbolag i branschen som har bäst förmedlardiskar.
Enkelheten och medarbetarengagemanget avgör försäkringsförmedlarnas upplevelse av förmedlingsdiskar i försäkringsförmedlarbranschen, enligt en ny undersökning som SFM har genomfört tillsammans med oss.
Undersökningen är baserad på närmare 6000 omdömen från försäkringsadministratörer och försäkringsförmedlare i Sverige, och visar även att en bra skadehantering och ett bra produkterbjudande påverkar upplevelsen positivt i stor utsträckning.
De viktigaste faktorerna för försäkringsförmedlarnas bild av förmedlingsdisken:
- Enkelheten
- Produkterbjudandet
- Medarbetarengagemanget
- Skadehanteringen
Dessutom slår undersökningen fast vilka bolag som har landets bästa förmedlardiskar i branschen; Euro Accident, If och Dina.
Försäkringsbolagen med bäst förmedlingsdiskar enligt SFM:s medlemmar:
Förmedlarnas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident
Administratörernas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident
Förmedlarnas val av sakförsäkringsbolag: If
Administratörernas val av sakförsäkringsbolag: Dina
Våra studier visar gång på gång sambandet mellan engagerade medarbetare och en bra kundupplevelse, och den här undersökningen visar att försäkringsförmedlarbranschen inte är ett undantag. Det här är med andra ord viktiga insikter att ta fasta på för de försäkringsbolag som vill förbättra försäkringsförmedlarnas upplevelse.
Vill du veta mer? Läs mer om försäkringsbranschen och vilka branscher som tar bäst hand om sina kunder här!