Blogg Kundservice

Ny studie: engagemang och enkelhet avgörande i försäkringsförmedlarbranschen

Av

En ny undersökning vi genomfört tillsammans med Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM) visar vilka faktorer som gör att försäkringsförmedlare får en positiv kontakt med förmedlardisken. Undersökningen är helt och hållet baserad på kvantitativ data och visar även vilka försäkringsbolag i branschen som har bäst förmedlardiskar.

Enkelheten och medarbetarengagemanget avgör försäkringsförmedlarnas upplevelse av förmedlingsdiskar i försäkringsförmedlarbranschen, enligt en ny undersökning som SFM har genomfört tillsammans med oss.

Undersökningen är baserad på närmare 6000 omdömen från försäkringsadministratörer och försäkringsförmedlare i Sverige, och visar även att en bra skadehantering och ett bra produkterbjudande påverkar upplevelsen positivt i stor utsträckning.

De viktigaste faktorerna för försäkringsförmedlarnas bild av förmedlingsdisken:

  • Enkelheten
  • Produkterbjudandet
  • Medarbetarengagemanget
  • Skadehanteringen

Dessutom slår undersökningen fast vilka bolag som har landets bästa förmedlardiskar i branschen; Euro Accident, If och Dina.

Försäkringsbolagen med bäst förmedlingsdiskar enligt SFM:s medlemmar:

Förmedlarnas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident

Administratörernas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident

Förmedlarnas val av sakförsäkringsbolag: If

Administratörernas val av sakförsäkringsbolag: Dina

Våra studier visar gång på gång sambandet mellan engagerade medarbetare och en bra kundupplevelse, och den här undersökningen visar att försäkringsförmedlarbranschen inte är ett undantag. Det här är med andra ord viktiga insikter att ta fasta på för de försäkringsbolag som vill förbättra försäkringsförmedlarnas upplevelse.

Vill du veta mer? Läs mer om försäkringsbranschen och vilka branscher som tar bäst hand om sina kunder här!

Dela inlägget

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev