Blogg Kundservice

NPS i praktiken: Strategisk NPS för riktning, operativ NPS för handling

Av

NPS är inte ett dött mätetal, tvärtom. Lär dig använda strategisk och operativ NPS för maximal effekt

NPS är fortfarande ett viktigt nyckeltal, men bara om du använder det rätt

Net Promoter Score (NPS) är inte en död metod. Tvärtom, i en tid där kundupplevelse är konkurrensens fortsatta slagfält är NPS ett kraftfullt verktyg. Men hur du arbetar med det är såklart avgörande.

Strategisk NPS, temperaturen på hela kundrelationen

Strategisk NPS, kallas också en relationell NPS. Den tar tid att förflytta och mäts exempelvis kvartalsvis eller årligen till ett urval eller hela kundbasen. Den visar hur lojal din kundbas är och fungerar som ett långsiktigt styrinstrument. Den svarar på:

Hur sannolikt är det att kunderna rekommenderar oss som helhet?

Fördelar:

  • Ger ett makroperspektiv på lojalitet och varumärkeskänsla
  • Fungerar som benchmark mot tidigare resultat och andra aktörer
  • Styr strategiska initiativ (ex. produkt, pris, varumärke, övergripande processer och tillgänglighet)

Operativ NPS, feedback efter era viktigaste touchpoints 

Operativ NPS, kallas också transaktionell NPS mäts direkt efter viktiga touchpoints – t.ex. efter ett supportärende, onboarding eller en leverans. Här fångar du kundens omedelbara upplevelse och kan snabbt agera.

Fördelar:

  • Ger konkret, handlingsbar feedback
  • Hjälper teamen i kundfronten att förstå vad som funkar och vad som skaver
  • Möjliggör “close the loop” – följ upp negativ feedback direkt

Tillsammans ger strategisk och operativ NPS helhetsbilden. Strategisk NPS visar vart ni ska och operativ NPS visar hur ni tar er dit. Branschledare som Amazon, American Express och Apple använder båda nivåer för att förbättra kundupplevelsen i både det lilla och det stora.

Tips: Var ska man börja?

  • Nybörjare? Börja med en enkel strategisk mätning – den ger en bra startpunkt.
  • Har du redan helhetsperspektivet? Lägg till transaktionell NPS på era viktigaste kundresor.

Och kom ihåg, NPS är bara värdefullt om ni faktiskt gör något med insikten.

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev