I en ny rapport från Wildfire framgår att endast 47 procent av VD:ar, hr-chefer och kommunikationschefer svarar ja på frågan om deras företags värderingar har översatts till konkreta beteenden. Det är oroande siffor eftersom vi vet att hållbar organisatorisk förändring handlar om att förändra beteenden. 93 procent av de svarande säger dock att företaget har fastställt värdeord. Arbete som säkerligen kostat massor med pengar och är tänkt att leda företaget mot sitt mål.
För att lyckas med sitt värderingsarbete och förändra något räcker det inte att definiera värderingar; varje medarbetare behöver veta vad värdeorden innebär för sin respektive roll och vardag och vilka beteenden som är centrala. Att sedan ändra sina beteenden är inte heller lätt. Vi vet att det som har störst effekt på våra beteenden är konsekvenserna som följer på dem. Bra beteenden behöver förstärkas för att nya vanor ska uppstå. En närvarande chef som ser och uppmuntrar sina medarbetare när de gör rätt är ett framgångsrecept. Det handlar ofta om att ge rätt feedback eller att sätta upp nya konsekvenssystem som synliggör nya saker.
För att ert företags värdeord ska kunna ta er mot målen kan du börja med att läsa vårt white paper om hur man kan förändra beteenden. Vi är vana att hjälpa företag att bryta ner värderingar till beteenden, det berättar vi gärna mer om om du är nyfiken!