Blogg

Mera kul på jobbet

Av

Jag var på premiären av ”Life of Bellman” förra veckan, en rockmusikal värd att se. Började fundera på vad det var som gjorde att jag gillade föreställningen så mycket. Jag kom fram till några ingredienser som vi kan ta med till arbetslivet i övrigt.

Att det i grunden är en bra story och att texter och musik stämmer är självklart viktigt, men lägg till en stark spelglädje och massor av energi som skapar ett starkt engagemang hos både skådespelare och publik. Helt klart är det en utmaning att få samtliga komponenter att stämma. Lyckas man med det, får man det hela att lyfta till de riktigt höga höjderna och förstärker intrycket och minnet för publiken.

För en tid sedan såg jag ett program på SVT om arbetssituationen på ett äldreboende för dementa personer. En kvinna hade ansvaret för en grupp på åtta personer. Hon var väldigt effektiv och snabb men det räckte ändå aldrig till för alla som var behov av hjälp. Jag är full av beundran för alla människor som arbetar under samma förhållanden som kvinnan på äldreboendet.

Viktigt är att de som är ansvariga skapar en dräglig arbetsmiljö och om vi dessutom kan skapa den glädje på arbetsplatsen som ”Life of Bellman” gänget hade med sig på scenen då kan det bli lite roligare på jobbet och kunderna nöjdare.

Visst är det lätt att drämma till med en sådan klyscha, men i dessa tider av kriser och personalneddragningar är det angeläget att fokusera på dem som är kvar och i många fall ska prestera mera och ta ett större ansvar.

Här har ledningen ett viktigt uppdrag att dels vara synliga och våga fråga hur medarbetarna mår. Om man dessutom gör något för att öka kulfaktorn kommer det att få genomslag på både energin och engagemanget i organisationen. På Brilliant tycker vi att det här är så viktigt att frågan om ”Har du har kul på jobbet” är numera en standardfråga. Vad gör man då för att öka kulfaktorn, jag tycker att de ansvariga för Göteborgs Stad uttrycker det bra: ”Handplocka folk som brinner för det de gör, låt fler i organisationen vara med och bestämma och se till helheten” då ökar kulfaktorn.

Peter Bolinder

Netsurvey

Dela inlägget

Use Brilliant Data

We give you data-driven actionable human insights, about the people that matter to you, so you can make decisions that improve your business.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev