Blogg Okategoriserad

Ledarskap och kulturella skillnader

Av

Ledarskap och kulturella skillnader

Jag såg en problemlösningsguide i sociala medieflödet häromsistens, som jag tyckte var lite kul och som samtidigt sätter fingret på mycket av det vi diskuterar med våra kunder på Brilliant – Ledarskap och kulturella skillnader. Många av våra kunder är företag med medarbetare och chefer i många länder, och många av dem brottas med utmaningar kring kulturella skillnader och hur man får till ett ledarskap som bygger effektiva team som lyckas överbrygga skillnaderna och arbeta tillsammans mot företagets mål.

Kraven på medarbetarnas och chefernas förmåga att samarbeta, kommunicera och leda arbete i en internationell kontext har ökat markant. Men, handen på hjärtat, hur bra är vi på att utbilda och träna våra medarbetare och chefer i att hantera de kulturella och kommunikativa utmaningarna som uppstår när man arbetar över de kulturella gränserna? Inte superbra. Och ändå förväntar vi oss att de ska klara av att leverera sina resultat och leda sina team så effektivt som möjligt.

Epost, videokonferenser och digitala verktyg av alla de slag finns att tillgå för att utföra arbetet snabbare, men det finns lite som säger att vi egentligen är bättre på att hantera globala projekt, eller att medarbetare och chefer är bättre rustade för att arbeta med, eller leda någon från en annan kulturell bakgrund. Så, om vi inte utbildar och förbereder våra chefer och medarbetare för att arbeta internationellt så förlitar vi oss per automatik på deras naturliga beteenden och kommunikationsstilar.

I en global studie genomförd av PDI – Personnel Decision International konstaterar forskarna efter att ha analyserat beteenden hos 18.000 exekutiva företagsledare och 12.000 chefer att specifikt två personlighetsdrag är avgörande för att lyckas i en internationell kontext och därför noga behöver bedömas när man tillsätter ledande positioner som involverar globalt arbete. Det handlar om förmåga att komma överens (agreeableness) och emotionell balans. Företagsledare som är inlyssnande, flexibla, som söker harmoni i gruppen och tar hänsyn till gruppens olika åsikter, är lugna och lyckas hålla sina känslomässiga reaktioner i balans är mer framgångsrika än andra.

Vi vet från vår mångåriga erfarenhet av globala medarbetarundersökningar och analyser att chefer och medarbetare globalt beter sig olika beroende på var i världen de verkar – en naturlig konsekvens av den kultur de lever i. Med det följer att man värderar kompetenser och beteenden olika i olika delar av världen. Det som är bra i ett land bedöms dåligt i ett annat – något som är kritiskt viktigt att ta hänsyn till om man som chef är ansvarig för ett globalt team eller är beroende av välfungerande samarbeten över landsgränserna.

Två råd vi kan ge för att öka förutsättningarna för lyckat internationellt samarbete är följande:

  • Använd en väl beprövad personlighets- och beteendeanalys för att hjälpa era chefer att förstå de olika personligheterna i teamen och hur de bäst och mest effektivt kan samverka. Att förstå sin egen kommunikationsstil och lära sig anpassa den beroende på vilka personer man omger sig med i olika situationer kan vara ovärderligt för att bygga högpresterande globala team.

Vill ni veta med hur ni kan bygga ett starkt ledarskap i er organisation, kontakta oss så berättar vi mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev