Man pratar ofta om kultur som något mjukt som inte går att ta på, något som ”sitter i väggarna”. Vi håller inte med. En företagskultur skapas och utgörs av vad alla individer i organisationen gör, från enskilda medarbetare till högsta ledningen. Och beteenden är något som går att både observera och mäta. Vi vet att det går att stärka företagskultur.
En av fördelarna med en stark företagskultur är till exempel att organisationen då är bättre på att hantera förändring eftersom ansvaret för att åstadkomma de beteendeförändringar som krävs hamnar på alla i organisationen. Precis som Ellika Gabrielsson på Clas Ohlson sa på ett seminarium vi arrangerade i höstas så är det kulturen som bär strategin. Alla kan ha Clas Ohlsons strategi, men utan Clas Ohlsons kultur är strategin inte mer än ett pappersdokument. Vi är helt eniga och vet också från de många kulturmätningar vi gjort att det finns starka kopplingar mellan ett företags kultur och dess förmåga att prestera mot KPI:er.
Vår syn på en företagskultur är att den består av både hjärta och hjärna. För att organisationen ska genomsyras av värderingarna behöver medarbetarna känna till värderingarna och agera utifrån dem (hjärna/mind) och känna ett emotionellt engagemang för dem (hjärta/heart). När vi hjälper våra kunder att mäta och förbättra sin kultur börjar vi med att definiera vad värderingarna betyder i termer av beteenden. Vad ska man göra för att leva utifrån värderingarna? Sedan mäter vi i vilken grad värderingarna efterlevs. Analysen visar på var i organisationen värderingarna är starkt förankrade, var de inte är det och vilka drivkrafter som ligger bakom. Med det som underlag blir det oftast lätt att definiera konkreta insatser som effektivt stärker företagskulturen och gör fler av era medarbetare till ambassadörer för värderingarna.
* Lönsamhet mäts i fallet ovan som i EBITA, som står för Earnings before interest, tax and amortization.