Blogg

Innan korthuset faller

Av

Vi har skrivit en hel del om vikten av att era chefer fortsätter utveckla sig och går från att vara bra till att bli utmärkta, om hur dessa chefer är en viktig drivkraft till att skapa engagerade medarbetare, och hur de mest engagerade medarbetarna också blir era starkaste ambassadörer.

I dessa tider kan vi inte heller nog understryka vikten av att göra allt som står i er makt för att både underhålla och förstärka er attraktionskraft, ert Employer Brand (eNPS). Det handlar om att behålla rätt kompetenser och locka till sig nya medarbetare som kan hjälpa er att nå nya höjder och möta den utmanande framtid ni står inför.

Men ibland kan det kännas som om man lever sitt arbetsliv mitt i ett avsnitt av den spanska Netflixserien La Casa de Papel.

Om du just nu sitter med första avsnittet av serien kanske du kan överväga att pausa den här bloggen. Du gör som du vill, så klart, men här finns risk för spoiler alerts. Våra tips på hur du jobbar med att stärka ditt employer brand innan korthuset faller, de får du dock bara om du läser hela bloggen.

Kanske har du en ledning eller en ledare med en smart plan. Delar av planen kanske är hemlig, men det vi känner till, det som vår ledare så tydligt har kommunicerat, det har vi alla köpt in på. Med ett leende styr vi gemensamt mot att genomföra vårt uppdrag. Och målet är stort. Det här året ska vi överträffa alla förväntningar, vi ska slå omgivningen med häpnad. Våra värsta konkurrenter ska tafatt se på när vi springer förbi utan att de kan göra någonting. Våra kunder ska heja på, vi ska bli störst, regera. Det är den guldskimrande planen.

Men så plötsligt, mitt i vår ostoppbara framfart mot det där guldskimrande målet, händer något som bara inte får ske.

  • Kanske någon i ledningen som brister i sin kommunikation och får medarbetarna att tappa förtroendet?
  • Kanske en chef som brister i sitt engagemang och börjar tvivla på planen vi alla köpt in på?
  • Kanske en kollega som vill för mycket och riskerar att gå in i väggen?
  • Eller en kollega som säger upp sig och börjar jobba för en konkurrent?
  • Eller en konkurrent som inte alls visar sig stå handfallen och se på när vi plockar marknadsandelar som om de vore guldtackor i Riksbankens inbrottssäkraste valv?

Hur kunde det bli så här? Hur kunde vår riskanalys gå så fel och vår plan fallera så kapitalt? Vad gör vi när hela korthuset börjar skaka och riskerar att falla samman? Kanske låter vi tårarna forsa utmed kinderna medan vi melankoliskt nynnar med i ledmotivet till den omnämnda Netflixserien; Esta manana, me he levantado, bella ciao, bella ciao, bella ciao, bella ciao …

Nej, vi behöver naturligtvis ta ett omtag. Se till att vi bygger från grunden. Stabilt. Säkert. Planenligt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vårt Employer Brand (eNPS) inte bara styrs av sådant vi kan påverka internt, utan också av externa faktorer, som exempelvis vad media skriver och hur konjunkturen ser ut. De externa faktorerna är svåra att påverka, därför är det viktigare att fokusera på det interna. Här ser vi framför allt några centrala områden:

  • Ledning: viktigt att bygga ett starkt förtroende för högre ledning, vilket bland annat görs genom en tydlig kommunikation.
  • Ledarskap: viktigt att cheferna levererar genom hela organisationen. Här handlar det om kommunikation, men också om att involvera, vara tydlig med förväntningarna, visa respekt och ge feedback. Det är en ständigt pågående dialog mellan chef och medarbetare.
  • Engagemang: vi ser dessutom att det är viktigt med stolthet och motivation när det gäller att bygga synen på ert employer brand.

Utöver detta blir det nu allt mer avgörande att kunna hantera en fortsatt digitalisering. Idag vet vi att pandemin inte är över. Vi lever i det nya normala där vår digitala förmåga kommer ställas på allt större prov. Ledning och chefer behöver bli mer effektiva i sitt användande av digitala verktyg för att skapa engagemang, för att måla upp den guldskimrande visionen så att vi alla köper in på den och vill vara med och bidra till ökad framgång. Vidare måste chefer kunna driva motiverande och inspirerande digitala möten i en tid när vi inte kan ses på kontoret.

Medarbetare måste besitta samma förmåga för att bidra till helheten med sin klokskap och inspiration, feedback och nya idéer som utvecklar och tar verksamheten hela vägen mot visionen. Det kommer krävas en omställning, det är säkert. Men om professorn i La Casa de Papel både digitalt och på distans lyckas leda, inspirera och genomföra planen på väg mot det glimrande övergripande målet, då ska det väl inte vara omöjligt för dig?

Så, vårt starkaste tips är alltså att jobba från grunden, se till att ni har struktur och bygger ert Employer Brand så stabilt det bara går. Det finns inga genvägar. Fokusera på det ni kan påverka, inte på yttre faktorer. Er resa mot ett förstärkt eNPS kommer ibland kännas som ett avsnitt av La Casa de Papel, lika osäkert, nagelbitande och omtumlande. Men, det kommer vara värt allt slit. Med ett strukturerat och hårt jobb kommer ni nå den där guldskimrande planen.

P.S. Vill du veta mer om vad just din organisation kan göra för att stärka ert Net Promoter Score? Tveka inte att höra av dig till theodor.sverken.sjogren@brilliantfuture.se

*bildkälla: https://www.moviezine.se/nyheter/bekraftat-sista-sasongen-av-la-casa-de-papel-ar-fardiginspelad

 

 

Dela inlägget

Use Brilliant Data

We give you data-driven actionable human insights, about the people that matter to you, so you can make decisions that improve your business.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev