Idag är vi talare på Wednesday Relations Customer Loyalty Conference i Stockholm. Jesper Ygberg berättar att NPS-värdet bland front line anställda i tvärsnitt är 6*. Eftersom NPS kan vara ett värde någonstans mellan -100 och +100 så finns det rimligtvis en enorm uppsida i att stärka medarbetarlojaliteten i denna så viktiga grupp av medarbetare som varje dag möter de externa kunderna i sitt arbete.
Vi vet mot bakgrund av våra studier och analyser att det finns ett tydligt samband mellan hur medarbetare ser på sin arbetsgivare och hur villiga kunderna är att rekommendera företaget till andra. Av allt som påverkar en kunds upplevelse av ett företag så är det få saker som kan ge så stor genomslagskraft som engagerade medarbetare som med stolthet levererar fantastisk service . Viktigt att tänka på och ta hänsyn till i planerings- och budgettider när nästkommande års investeringsplaner läggs fast. Har vi råd att inte investera i kultur, värderingar, ledar- och medarbetarutveckling när det är så tydligt vilka positiva effekter engagerade och lojala medarbetare har på kundupplevelsen?
*Baserat på data ur Brilliants databas