Blogg Okategoriserad

Hur mäter man engagemang på bästa sätt?

Av

mäta engagemang

Vi vet att engagerade medarbetare är en nyckel till företags framgång, därför vill vi mäta engagemang. Till exempel har arbetsgrupper med högt engagerade medarbetare lägre sjukfrånvaro, mer lojala kunder och är mer lönsamma. Samtidigt vet vi att bara 25 % av medarbetarna är fullt engagerade (Netsurveys databas). Mot denna bakgrund är det lätt att förstå varför medarbetarengagemang har blivit en hög prioritet för de flesta företag.

Men hur ska man mäta engagemang på bästa sätt? Det traditionella sättet är att genomföra en årlig medarbetarundersökning där medarbetarna självskattar sitt engagemang. Denna approach ger ett viktigt underlag för hur medarbetarna upplever sin arbetssituation och vilka aspekter som är viktigast för dem.

Ett viktigt komplement till denna subjektiva data är objektiv data som mäter de hårda aspekterna av engagemang (”people analytics metrics”) och som hjälper företag att bättre förstå engagemang hos sina medarbetare. Det finns många varianter på denna typ av data, här är några exempel från våra kunder och erfarenheter och som även Harvard Business Review listar:

  • Frisknärvaro, kort- och långtidssjukfrånvaro (kan tyda på högt respektive lågt engagemang)
  • Produktivitet (kan tyda på högt engagemang)
  • Kvalitet på produkter eller levererad service (kan tyda på högt engagemang)
  • Andel högt kontra lågt engagerade kollegor i arbetsgruppen (kollegornas engagemang sprider sig till andra i gruppen)
  • Chefens engagemang (sprider sig till medarbetarna)
  • Hur mycket kontakt man har med personer utanför det egna teamet eller andra nätverk (kan tyda på högt engagemang)
  • Medarbetarrelationer, t.ex. ”strong tie connections”, dvs regelbundna och direkta interaktioner (kan tyda på högt engagemang)
  • Procent av ad-hoc möten och initiativer jämfört med återkommande möten och processer (deltagande i enbart återkommande möten kan tyda på lågt engagemang)
  • Hur många timmar man jobbar utanför ordinarie arbetstid (kan tyda på vilja att bidra utöver det förväntade)
  • Antal uppsägningar (kan tyda på lågt engagemang)

Vad är viktigast i just din organisation, och hur skulle du vilja komplettera de engagemangsmätningar som görs idag för att få en bättre helhetsbild av hur ni kan jobba med att öka engagemanget?

Många olika faktorer bidrar till medarbetarnas engagemang, och vad som är mest relevant är olika för varje företag, grupp och individ. Att förstå vad som engagerar medarbetare och att göra det agerbart för organisationer är komplext. Att mäta engagemangets olika facetter genom att sammanfoga medarbetarundersökningens data med annan affärsnära information ger organisationer det underlag och de verktyg som behövs för att förstå vad som driver engagemang hos medarbetarna och hur man kan agera på det – kanske till och med bättre än medarbetare förstår det själva.

Vill ni veta mer om varför ni ska mäta engagemang och hur ni ska göra, kontakta oss så berättar vi mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev