En högpresterande medarbetare kan vara 400% mer produktiv än en genomsnittlig medarbetare (enl. Harvard Business Review). För att attrahera och behålla de bästa medarbetarna behöver arbetsgivare vara medvetna om vad som motiverar just dem.
En aktuell rapport i Harvard Business Review lyfter fram några faktorer som är viktiga för alla medarbetare, men som fram för allt högpresterande medarbetare kräver och motiveras av.
Efter lön är det viktigaste för dessa medarbetare att de får regelbunden återkoppling från sin chef. Bara 53 % är nöjda med hur ofta de får feedback. 50 % önskar sig att de har ett medarbetarsamtal minst en gång per månad. Att hålla sig till årliga eller halvårliga medarbetarsamtal räcker tydligen inte. Samma sak ser vi i Brilliants databas: regelbunden återkoppling är en av de viktigaste faktorerna för högt engagemang.
En annan viktig faktor är att kunna utvecklas i sitt jobb. Det är viktigt för alla medarbetare, men för högpresterande medarbetare är det extra viktigt. De vill kunna lära sig något nytt varje dag, kunna styra vad och hur de vill lära sig, och få stöd från sin chef i sin professionella utveckling. Att uppmuntra kompetensutveckling innebär inte bara att medarbetare kan ta del av kurser och utbildningar, utan det kan även innebära regelbunden återkoppling, ökad delaktighet i beslutsfattande, nya arbetsuppgifter eller andra ansvarsområden.
En annan intressant slutsats från rapporten är att högpresterande medarbetare är mindre benägna att flytta på grund av sitt jobb än lågpresterande medarbetare. Medan 51 % av lågpresterande medarbetare kan tänka sig att flytta är det bara 42% av högpresterande medarbetare som är villiga att göra det. Detta är intressant med tanke på att förflyttningsmöjligheter ofta nämns som en bonus för ”high performers”.
Vi på Brilliant vet att drivkrafterna bakom medarbetarnas engagemang och lojalitet kan skilja sig kraftigt mellan olika grupper av medarbetare. För att få effekt när man arbetar för att öka engagemanget hos medarbetare är det därför viktigt att analysera vad olika grupper värderar högt. Därefter är det lättare att skräddarsy handlingsplaner som ökar engagemanget, skapar förändring och syns i affärsresultaten.