Blogg Okategoriserad

Fyra myter om förändring

Av

En av de stora trenderna i affärsvärlden är ”Big Data”. Stora datamängder samlas in, analyseras och används för att leda företag med hjälp av kvantitativa, faktabaserade analyser snarare än intuition och exekutiv magkänsla.

De datadrivna analyserna baseras på erfarenhet och uppfattningar hos hundratusentals människor som befinner sig i många olika företag, som alla genomgår förändringar av något slag. Den stora datamängden ger företagsledare ett faktabaserat underlag för att fatta beslut som hjälper dem att styra ledarskapet och medarbetarna på ett sätt som gör att de i större utsträckning lyckas med sina förändringsinitiativ.

Genom att ingående studera data från 250 större förändringsprogram hos ca 150 företag över 15 års tid har managementkonsulterna på Accenture konstaterat att det finns några konventionella föreställningar kring förändring som de data- och insiktsdrivna analyserna slår hål på. Vår erfarenhet är att deras insikter är helt riktiga och relevanta när företag är vana vid förändringsarbete och organisationen är relativt välmående. Medan de organisationer som inte är vana vid ett ständigt förändrande kanske behöver ta det lite lugnare och hantera förändringsprocesserna mer inkrementellt.

Myt #1 För mycket förändring för snabbt är destruktivt

Enligt Accentures dataanalyser stämmer inte det. Enligt dem drivs de allra mest framgångsrika företagen som ingår i studien av just förändring. Dessa företag har 30-50% fler förändringsinitiativ pågående samtidigt än de företag som presterar sämre. Vår erfarenhet är att företag som övat upp förändringsförmågan och fått upp förändringstakten kan arbeta med många parallella initiativ medan företag som inte har det behöver fokusera på ett fåtal nyckelinitiativ åt gången för att få hela organisationen med sig.

Myt #2 Förändring får företag att styra snett och köra i diket

Ibland är det svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Många förändringsprogram misslyckas på grund av att företagen som driver dem brottas med stora problem som överhuvudtaget inte har något med själva förändringen att göra. Accentures data visar att det ofta är dysfunktionella företagskulturer, svagt ledarskap eller rådande ”silo-mentalitet” som ligger bakom misslyckandet, snarare än förändringsinitiativen. Enkelt uttryckt – förändringsarbete orsakar inte problemen, utan snarare exponerar dem.

Myt #3 Företaget kommer prestera sämre under förändringsprocessen

Många traditionella förändringsmodeller säger att medarbetare och chefer till en början är skeptiska till förändring och behöver ”övervinnas” innan de kan börja bli produktiva och agera i linje med önskade förändringar. Därför går ett företags prestanda ner i de tidiga faserna i ett förändringsprogram. Analyser visar dock att högpresterande företags performance ökar från start – både avseende kostnadsbesparingar och kundservicenivåer och i termer av ökad effektivitet.

Myt #4 Medarbetare och chefer måste förstå förändringarna innan de kan köpa in på dem

Syftet med att driva ett förändringsarbete är alltid viktigt att kommunicera och göra tydligt i organisationen. Detaljnivån på alla de ingående aktiviteterna i ett förändringsarbete behöver dock vara olika tydliga i bolag som är olika vana vid förändring. Traditionella ”commitmentkurvor” visar att människor först måste bli medvetna om förändringen för att sedan intellektuellt förstå den innan de kan ta till sig och verkligen committa till den. Accentures analyser visar att denna process stämmer för lägre presterande företag och speciellt för dem som befinner sig i de tidiga faserna av en förändring. I högpresterande företag däremot, så hoppar medarbetare och chefer på förändringsbussen innan de ens vet vartåt den ska. De committar till förändringen direkt och nöjer sig med att få reda på riktning och mål allteftersom förändringsresan pågår.

För att lyckas i sina förändringsprogram etablerar många företag Förändringsledare, rullar ut workshops och utbildningsprogram. Vår erfarenhet är att dessa satsningar inte ger någon effekt om de inte kombineras med de ett starkt och affärsorienterat ledarskap, effektiva arbetsprocesser, en tydlig vision och riktning samt riktigt högt medarbetarengagemang.

Vår erfarenhet säger också att drivkrafterna bakom medarbetarengagemang och gott ledarskap varierar mellan företag, och även mellan grupper inom ett företag. Organisationer som klarar av att faktabaserat styra sitt ledarskap och sina nyckelbeteenden hos medarbetarna på ett sätt som direkt kopplar an till de viktigaste nyckeltalen i verksamheten vinner med hästlängder över dem som fortsatt fattar beslut på intuition och magkänsla. Faktabaserad styrning mot bakgrund av big data analys är här för att stanna. Vill du ha hjälp att förstå hur analyserna kan göra nytta i din verksamhet hjälper vi dig gärna!

Läs gärna också om hur Stora Enso arbetar faktadrivet med sitt ledarskap. Eller vårt senaste white paper som handlar om att lyckas med förändring.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev