Blogg Okategoriserad

Fem tips för ett kreativt ledarskap

Av

Human Capital||

Dagens organisationer verkar i ett globalt sammanhang och utsätts för utmaningar och förändringar i mycket högre grad än tidigare. För att kunna möta och svara upp emot dessa förändringar ses ofta kreativitet och innovation som några av de viktigaste framgångsfaktorerna. Farida Rasulzada, forskare vid Lunds universitet, har skrivit en doktorsavhandling på temat ”Organizational creativity and psychological well-being” där hon analyserar relationen mellan en organisations kreativitet och innovationsförmåga, med arbetsklimat, gruppdynamik, ledarskap och företagskultur. Sambanden finns tydligt där – ju bättre en organisations mår, desto mer innovationskraft uppvisar den. Personer som jobbar på kreativa arbetsplatser sover bättre, oroar sig mindre och är också friskare. Faktorer såsom medarbetarnas engagemang,  ledarnas förmåga att motivera och leda sina medarbetare och en välfungerande kultur är alla viktiga för kreativiteten och innovationsförmågan i företaget. Så nedan följer fem tips på kreativt ledarskap.

Efter doktorsavhandlingen tog Farida forskningen om kreativitet på jobbet ett steg längre och studerade vad som utmärkte ett kreativt ledarskap. Hon studerade under en tid chefer inom en rad olika branscher, såsom telekom, vård, reklam och service och fann ett mönster hos cheferna i de företag som upplevdes som kreativa. Det som förenade dem var följande:

  1. De är relationsorienterade
  2. De är förändringsorienterade
  3. De är bra på att stanna upp
  4. De har en bred erfarenhet från olika branscher
  5. De är visionära

Hur arbetar man då konkret för att bli en mer kreativ ledare om man inte har full pott på alla parametrar redan? Vi har några förslag.

Relationerna har sin grund i kommunikation. Var närvarande och hitta format för att möta medarbetare i kreativa forum och bygg vidare på relationerna. Fundera kring tonalitet och tydlighet i din egen kommunikation, skriftlig såväl som muntlig. Utvärdera dina relationer till medarbetarna och lyssna på hur andra uppfattar din kommunikation och ditt ledarskap. Ta hjälp för att utveckla ditt ledarskap där det finns förbättringspotential!

Förändring upplevs ofta som otäck, men kanske mest om man inte är delaktig i förändringsarbetet. Arbeta med förändring dagligen i gruppen, men i små steg och bara där det behövs. Tänk på att alla har olika förutsättningar att ta till sig förändring. Konkret kan det handla om att möta medarbetare på individnivå och anpassa budskap, tempo och krav efter individen. Det gör förutsättningarna så goda som möjligt för individer att bidra in i förändringsarbetet efter bästa förmåga.

Stanna upp! Hitta konkreta sätt för att stanna upp. Kanske ett kort reflektionsmöte varje vecka? Där man tittar på det som har varit, tar en snabb titt på omvärlden och en temperaturmätning i gruppen. Är vi där vi vill vara? Vad kan vi göra bättre? Vilka inspireras vi av? Hur hjälps vi åt för att göra det så?

Erfarenhet kan man faktiskt hela tiden arbeta för att bygga – genom att kompetensutveckla och läsa vidare, fördjupa sig i ett ämne, praktisera på andra platser, skaffa sig en mentor eller en adept. Hitta ett utvecklingstema varje år som du vill bli bättre på.

Att vara visionär är inte att måla upp luftslott eller hela tiden försöka nå det ouppnåeliga. Men det är att tillsammans med sin grupp formulera ett högre syfte som når bortom en siffra i kvartalsredovisningen. Det ger medarbetarna en bra anledning för att gå till jobbet varje dag som kopplar till den verkliga verksamheten och ökar engagemanget.

Vill in veta hur ni kan utveckla ert ledarskap i organisationen. Kontakta oss så ska vi berätta mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev