Blogg Okategoriserad

Fakta nr 4: Medarbetarnas förtroende för ledningen påverkar kundlojaliteten

Av

Medarbetarnas förtroende

Vi vet från de studier vi genomfört att chefer på de allra högsta nivåerna i en organisation har stor påverkan på medarbetarnas förtroende och engagemang, även om de inte möter medarbetarna på daglig basis. Den högsta ledningen påverkar också kundlojaliteten. Det finns ett samband mellan medarbetarnas förtroende för ledningen och kundernas lojalitet. Grupper som har högt förtroende för ledningen har också mer lojala kunder.

Medarbetare som har högt förtroende för ledningen tenderar också att känna till företagets strategi i högre utsträckning, de upplever att de har en ledning som kommunicerar tillräckligt mycket och de känner sig välinformerade om det som pågår i företaget.

Förtroende för ledningen relaterar ofta till övergripande frågeställningar såsom bolagsstrategi och kommunikation, men är också kopplade till att cheferna i företaget föregår med gott exempel och att de agerar enligt företagets värderingar.

Kanske är det så att en exekutiv ledning föregår med gott exempel och sprider gott ledarskap genom organisationen, och att bra chefer är duktiga på att motivera sina medarbetare till att göra det lilla extra för företagets kunder. Vad tror ni?

Vill du veta mer kan du läsa vår guide om förtroende i organisationer.

Customer NPS är ett mått för andelen kunder som är ambassadörer minus andelen kunder som är kritiker.

Den här bloggen är fjärde delen i vår serie om 6 fakta om ledarskap.

Vill ni veta mer om hur ni kan mäta, utveckla chefer och ledare och få effekt i er organisation? Kontakta oss så ska vi berätta mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev