Personalens engagemang är en avgörande faktor för organisationens resultat. Engagerade medarbetare ser möjligheter istället för problem, hittar spännande lösningar, utvecklar nya produkter, bryr sig om kunderna, skapar ett positivt klimat – allt detta som skapar framgång och positivt resultat.
När jag påstår det här kanske jag slår in öppna dörrar. Jag tror att de flesta av oss är medvetna om detta faktum och tycker att det är självklart. Det visar sig ju också i många uttryck, talesätt och ordspråk som vi använder oss av. ”Motivation slår klass”. ”Hire for attitude and train for skills!” är några bra exempel.
Det som inte är lika självklart är hur vi skapar detta engagemang i våra organisationer. Jag möter ofta chefer som ställer sig frågan:
”Hur skall jag kunna motivera mina medarbetare och skapa ett engagemang i gruppen?”
”Hur gör jag?”
En av svårigheterna i chefers arbete med att skapa engagemang är att olika personer blir engagerade på olika sätt, av olika saker. Chefen måste hitta individens specifika drivkraft, talang, utvecklingsmål och motivationsfaktorer.
Även om det här kan tyckas svårt så finns det många verktyg och hjälpmedel för att skapa engagemang hos individer och grupper. En viktig förutsättning är att chefen förstår att hon/han inte kan motivera och engagera medarbetarna (! – jo, du läste rätt). DÄREMOT kan hon/han skapa förutsättningar så att medarbetaren kan hitta egen motivation och eget engagemang.
Motivation och engagemang kommer nämligen inifrån, inte utifrån.
Vilka verktyg kan då chefen använda för att skapa de rätta förutsättningarna?
1. Vår erfarenhet är att grunden måste vara en positiv syn på människors vilja att vara fantastiska och göra ett gott arbete. Chefen måste vara genuint intresserad av att förstå varje individs motivationsfaktorer och vad som väcker engagemang hos var och en.
2. Chefen måste också förstå på vilken utvecklingsnivå medarbetaren befinner sig och vad hon/han behöver för att kunna utvecklas vidare, dvs. vara situationsanpassad (enligt Blanchards modell SLII®) .
3. Med den kunskapen som grund formuleras varje medarbetares mål och personen coachas sedan för att hitta sin väg för att nå dem.
4. Utvärdering av prestation och kontinuerlig feedback är viktiga komplement för att processen skall leda till ett bra resultat.
5. I den processen är framför allt coachning en viktig del för att skapa engagemang. Rätt använd så skapar coachning energi och vilja att driva arbetet framåt, att lösa problem, att bidra till organisationens resultat., dvs. chefen uppnår goda resultat genom sina engagerade medarbetare.
Ann Westerberg är konsultchef på Mgruppen med lång och gedigen bakgrund inom ledarutveckling. Det är Ann som i samarbete med Brilliant tagit fram den nya utbildningen Engagerande ledarskap.
Mgruppen, Svenska Managementgruppen AB utbildar chefer och ledare sedan starten 1931 och är idag ett svenskägt företag med huvudkontor i Stockholm. Mgruppen omsätter ca 60 mkr och utbildar årligen cirka 2500 chefer och ledare i öppna och företagsanpassade utbildningar, vilka genomförs såväl nationellt som internationellt.
Netsurvey har samarbetat med Mgruppen sedan tidigt 1990-tal. Många chefer som genomgår Mgruppens ledarutvecklingsprogram utgår från Brilliants 360 graders ledarutvärdering. Idag har Mgruppen tillsammans med Brilliant tagit fram en särskild utbildning för engagerande ledarskap.