I torsdags eftermiddag var jag på en imponerande konferens. Det handlade om mångfald. Nätverket Diversity Charter in Sweden invigde sin verksamhet med ett pärlband av intressanta föreläsare.
Den homogena gruppen VD:ar diskuterar mångfald på scen.
Från vänster: Konferencier Lydia Capoliccio , Erik Dreborg VD A-search, Anders Ehrling VD Scandic, Bertrand Frohly VD l’Oreal Sverige, Fredrik T Strand VD Sodexo, Anders Strålman VD Axfood, Björn Sällström HR direktör Volvo Car Corporation, Thomas Weigold VD Novartis, teckentolken kommer från Teckenförrådet.
Ett imponerande rad av ledare på stora företag skickade det tydliga budskapet att mångfald är viktigt för deras utveckling på marknaden. Även om alla inte kunde redogöra exakt för hur man ska arbeta med frågan så var det tydligt att de vill jobba med mångfald av affärsmässiga skäl.
Novartis VD förklarade hur en farmaceutisk industri kan vinna på kulturell kunskap för att anpassa sina mediciner. Sodexos vd, Fredrik T Strand, säger att Sodexo är mångfald i kraft av alla sina anställda av olika kulturella bakgrunder och att 70 % av medarbetarna är kvinnor. Anders Strålman, VD Axfood berättade om hur Willys butiker anpassat sitt utbud till samtliga internationella högtidsdagar. Anders Ehrling, koncernchef Scandic Hotels visade hur alla hotell i kedjan anpassats till funktionshindrade.
Alla dessa talare gav budskapet att mångfald lönar sig genom att personalen speglar marknaden eller att bäst kompetens anställs oavsett eventuella interna fördomar som begränsar.
Konferensen handlade av naturliga skäl mest om framgångar, även om någon nämnde det intressanta ämnet att det kan vara svårt att leda en starkt heterogen grupp.
Behållningen var kanske ändå slutklämmen då de båda initiativtagarna, Margareta Ekholm och Åsa Nilsson Billme, intog scenen. Margareta säger på slutet: ”Sluta fokusera på procenttal som t ex hur många procent kvinnor ni har anställda eller hur många procent olika nationaliteter. Använd den mix av människor ni behöver för att utföra ert uppdrag!”
Diversity Charter är ett nätverk för företag och organisationer som aktivt söker ett framgångsrikt sätt att arbeta med mångfald.
Verksamheten är ett näringslivsinitiativ som startades 2010 i Sverige av Volvo Personvagnar, Skanska, Sodexo, L’Oréal, Novartis, Scandic, Axfood, A-Search, Managing Diversity och Lectia.
För mer information se Diversity Charter in Sweden hemsida.