Ledare uppmuntras från alla håll att jobba för ökat engagemang i sin grupp. Men vad innebär det rent konkret? Vad behöver chefen göra i det dagliga arbetet för att jobba för ett högt engagemang bland medarbetarna?
Engagemang och motivation ligger nära varandra. Och när man pratar om motivation brukar man skilja mellan inre och yttre motivation (Edward Deci), där människan företrädesvis drivs av den inre motivationen. Yttre motivation handlar om pengar och belöningar medan den inre motivationen brukar beskrivas med tre begrepp; autonomi, viljan att bemästra något samt ha ett syfte/mening med det man gör. Autonomi handlar om självbestämmande och att få utföra en uppgift på sitt eget sätt. Att bemästra något handlar om att bli riktigt bra på något och att kunna utvecklas. Slutligen handlar det om att känna mening med det man gör och förstå sin del i helheten – bygger du en katedral eller gräver du en grop?
När vi i vår databas tittar på vad som främst driver engagemang får vi fram frågor såsom att kunna påverka, vara involverad och delaktig, kunna utvecklas och ha tydliga mål – med andra ord sådant som främjar den inre motivationen. Grafen i toppen visar sambandet mellan att kunna påverka sin arbetssituation och engagemanget. Ju högre känsla av att kunna påverka desto högre engagemang. Något förenklat kan man säga att genom att jobba med dessa områden skapar du som chef förutsättningar för att en inre motivation ska infinna sig hos dina medarbetare.
Ofta handlar det om små, enkla chefsbeteenden, som att fråga om medarbetares åsikter i en fråga, ge information som ger sammanhang och lyssna, men framför allt att låta medarbetares tankar och idéer påverka verksamheten. Medarbetare som känner sig delaktiga och kan påverka upplever ofta en högre grad av utveckling än andra och därmed ett högre engagemang.
Det här kan låta självklart men efter att ha jobbat med grupputveckling i flera år vet jag att det här fortfarande är något som många chefer missar. Men visst är det skönt att det är de små sakerna i vardagen som spelar stor roll!
*Analysen baseras på 507 966 svar från medarbetarundersökningar som genomfördes 2012-2015. Medarbetare svarade på frågan om påverkansmöjligheter på en fem-gradig svarsskala. Engagemang mäts genom energi och tydlighet.