Det kan vara svårt att identifiera vad i ett företags erbjudande som är viktigast för att skapa lojala kunder, eller ännu hellre glödande fans. Men om man gör det jobbet blir det lätt att ställa rätt frågor till företagets kunder.
Vi hjälper ofta nyckelpersoner hos våra kundföretag att komma fram till vad i deras erbjudande som är viktigast för att skapa kundlojalitet. När man sedan analyserar kundernas svar på frågorna blir det mycket lättare att identifiera vilka styrkor som bör förstärkas och vilka förbättringsområden som behöver prioriteras för att öka kundlojaliteten.
Att komma fram till vilka frågor som är allra bäst kan vara en svår process. Vissa frågor är självklara, medan andra är mer oväntade. Ofta är det svåraste, men viktigaste momentet, att prioritera de frågor som är mest värdefulla att ställa.
Min åttaåring behövde inte någon hjälp med läxan att fundera ut vilka två frågor han skulle vilja ställa till sin idol, fotbollsspelaren Ronaldo. Han kom snabbt fram till både det självklara:
… och det lite mer oväntade:
Om dina kunder är unga fotbollsfans räcker det kanske inte med att leverera mål, du bör även ha en bra frisyr för att skapa lojalitet.