Att kränga produkter utan något egentligt syfte, utöver att tjäna pengar, till ovetande kunder var inget som man förr reflekterade över på samma sätt som man gör idag. Och tiden då du som anställd tog en anställning och stannade till pensionen är förbi. Som anställd söker man idag ofta en större mening med sitt arbete. Dels för att man har insett att man lägger större delen av sin vakna tid på jobbet och dels för att vi dagligen kan ta del av konsekvenserna av att utvecklingen har gått lite för snabbt för både naturen och samhällets bästa. Samtidigt som den anställda blir mer medveten blir även kunden mer påläst och kräsen. Detta ställer såklart nya krav på företagen – krav som ställs både av de anställda och av kunderna. För vilka företag kommer man i framtiden vilja jobba på och hur får företagen kunderna att stanna och attrahera nya?
De nya spelreglerna börjar så smått landa och man ser allt fler företag som går i bräschen för social hållbarhet, även känt som CSR så det är ju inget nytt. Men låt oss kalla detta ”nästa nivå inom CSR” och det är spännande. Det vi ser är att de interna och externa relationerna blir allt starkare kopplade till varandra tillsammans med företagens förmåga att driva hållbarhet på lång sikt. Idag är det här ingen ”fluga” utan det handlar om stora pengar på sista raden för de som förstår och kan driva verksamhetsutveckling baserat på hur det hänger ihop.
Ikea är ett av de företag som nyligen annonserat en ny storsatsning på ämnet. De har tidigare haft projekt där koncernen t.ex. hjälpt sociala entreprenörer i Indien att sätta upp verksamhet och leverera produkter som sålts på utvalda Ikea-varuhus för att hjälpa dem ur fattigdom. Nu satsar Ikea på att inte enbart jobba med projekt som resulterar i en vara som säljs på något av deras varuhus utan genom att också stötta hela rörelsen och på så sätt hjälpa socialt entreprenörskap framåt. I Ikeas fall så bygger vägvalet sannolikt på deras värdering ”tillsammans” vilket stöttar och utvecklar deras kultur både internt och externt.
Initiativen påverkar inte bara de personer och verksamheter som får hjälp utan även anställda på det initiativtagande företaget och dess slutkonsumenter. Det skapas snabbt en intern stolthet över att jobba på ett företag som tar ansvar för sin omgivning och hjälper till med de resurser de besitter. I de sambandsanalyser som vi genomför tillsammans med våra kunder ser vi ofta denna typ av samband och kan koppla det till hur mycket det påverkar sista raden för företaget.
Inte sällan ser vi även att personalomsättning minskar och att engagemanget ökar på de företag som jobbar aktivt med CSR. Och ur ett kundperspektiv påverkas varumärket positivt och företaget står ut som en positiv kraft i samhället vilket leder till större lojalitet och i sin tur oftast ökad tillväxt och lönsamhet.
För att kunna etablera och implementera detta förhållningssätt på ett företag krävs ofta ändrade mål som stöds av en stark företagskultur och strategi framåt. Det gäller att ha koll på både medarbetar-och kundupplevelsen. Vad är viktigt att fokusera på för att medarbetarna ska vilja stanna kvar, behålla sitt engagemang och vara en ambassadör för företaget? Och vad kräver kunderna för att fortsätta vara lojala ambassadörer? Genom att mäta kund- och medarbetarupplevelsen och koppla dessa till de övergripande målen kan vi identifiera de olika utmaningarna som finns i företagen och utveckla verksamheterna så att de blir en av de goda krafterna i framtidens samhälle. Kanske är det ett sätt för oss att bidra till ett socialt hållbart samhälle?