Nej, du läste inte fel. Missnöjda kunder är såklart inget att eftersträva och lojala kunder är det bästa som finns, men ibland kan en missnöjd kund faktiskt vara bra – om ni sköter det snyggt och tar fasta på förbättringsmöjligheterna. Här listar vi tre fördelar med missnöjda kunder.
- Insikter
Genom att kontinuerligt mäta kundupplevelsen får ni ett kvitto på hur lojala era kunder är, och vilka förbättringsmöjligheter som finns. Kundinsikterna vägleder er framåt. Det kan till och med vara ett verktyg för att vinna tillbaka förlorade kunder eftersom det visar förbättringsvilja och att ni bryr er om vad era kunder tycker. - Utveckling
Vår data visar att de kunder som har anammat hela vår metodik uppnår 80 procent högre kundlojalitet efter ett år. För att komma dit krävs det att ni 1) mäter – ställer rätt frågor, vid rätt tillfälle och till rätt kunder. 2) Analyserar – förstår resultatet. 3). Agerar – rätt åtgärder skapar önskad effekt.
- Lönsamhet
Idag är det en kamp om kunderna på marknaden och som kund är det lättare än någonsin att byta tjänst eller leverantör. Det är därför affärskritiskt för dagens organisationer att agera utifrån datadrivna insikter om kundupplevelsen för att med större kunskap och säkerhet fatta beslut som stärker affären.
Mät, analysera och agera
För att veta om ni har lojala kunder eller inte behöver ni undersöka och kartlägga kundupplevelsen, men också medarbetarupplevelsen. Våra studier visar gång på gång sambandet mellan engagerade medarbetare och lojala kunder. Ett samband som också ger resultat på sista raden.
Läs mer om hur en stark kundservice hänger ihop med ökad vinst här!