Blogg Kundservice

Chefen minst poppis på torsdagar

Av

Visste du att medarbetarna tycker sämre om dig som chef på torsdagar än på fredagar? Eller att medarbetarna tycker bättre om dig på tisdagar än på måndagar? Inte? Här är allt du behöver veta om vad medarbetarna tycker om dig som chef under veckans olika dagar.


*Studien är baserad på cirka 150 000 svar från medarbetarundersökningar.

Se upp för onsdag och torsdag

Vill du skapa engagemang och få gehör bland medarbetarna? Undvik onsdagar och torsdagar. Då är medarbetarna minst benägna att tycka att du leder arbetsgruppen på ett bra sätt. Så skippa strategiimplementering, förändringsarbete, löneförhandlingar, medarbetarsamtal och liknande i mitten av veckan om du vill öka chanserna att få positiv respons från medarbetarna.

Tummen upp för chefen på fredagar och tisdagar

Efter dippen under onsdag och torsdag går bilden av chefen spikrakt uppåt när det vaknas fredag, det är den dag då chefen är allra mest populär bland medarbetarna under veckans alla dagar. Näst bäst ligger chefen till på tisdagar, men passa på – på onsdagen dalar medarbetarnas upplevelse av chefen nedåt igen. Så satsa på viktiga dialoger med medarbetarna på tisdagar eller fredagar för bäst effekt.

Hur ligger ni till?

Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och att lojala kunder skapar lönsamhet, men medarbetarengagemanget hänger till stor del på dig som chef och ledare. Genom att kontinuerligt mäta medarbetarupplevelsen och kundupplevelsen är det möjligt att agera på datadrivna insikter om vad er organisation är bra på, var ni är svaga och vad ni måste förbättra för att lyckas.

Vill du veta mer?

Läs mer om hur ledarskap, engagerade medarbetare och lönsamhet hänger ihop här!

 

 

 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev