Blogg Kundservice

Brilliants konversationsanalys: Ta kundservice till nya höjder med AI

Av

Kvinna i kundservice

Konversationsanalys: Ta er kundinsiktsarbete till nästa nivå – under 2025 lanseras Brilliants AI-produkt                         

Tal-till-text, röstanalys, sentimentanalys, samtalsanalys, konversationsanalys – kärt barn har många namn. De senaste åren har AI-satsningar inom kundservice varit ett hett ämne. Och ja, vi vet – alla kundserviceleverantörer står på rad och marknadsför sina senaste AI-produkter just nu, du kanske tänker: ”Jaha, ännu en AI-produkt från Brilliant?” Absolut! Men det här är inte bara en lösning i mängden – utan den kompletta lösningen för att jobba med kundinsikter. Nästa år kommer Brilliant satsa ännu mer på AI för att stärka både kundserviceledare och medarbetare.

Vår plattform är redan navet för tusentals kundserviceledare och medarbetare att skapa de bästa kundupplevelser, och med vår kommande AI-lösning för konversationsanalys tar vi det till nästa nivå.

Vi har i över 25 år hjälpt kundserviceorganisationer att samla värdefulla kundinsikter för att förbättra både kund– och medarbetarupplevelsen. Nu, under 2025, tar vi ett naturligt nästa steg och introducerar vår AI-baserade konversationsanalys. Genom att kombinera transkriberade samtal och text från chattar och mejl med våra kundundersökningar, kan vi erbjuda ännu djupare insikter. Det här hjälper företag att coacha sina medarbetare, identifiera rotorsaker till kundkontakter och minska friktionen i kundresan.

Vad är konversationsanalys och hur funkar det?

Konversationsanalys gör det möjligt att analysera kundernas ord och sentiment i kundmöten. Med hjälp av generativ AI transkriberas kundsamtal från ljud till text, chattar eller e-post för att analysera och tolka innehållet för att sedan kategorisera det till ämnen och sentiment. Det ger väldigt precisa och konkreta insikter om kundernas behov och upplevelser.

I en tid där kundupplevelsen är avgörande för affärsframgångar och lojalitet, är konversationsanalys med AI en banbrytande teknik som ger organisationer verktyg för att förstå vad kunder verkligen tycker och rotorsak till deras kontakt.

4 fördelar med konversationsanalys:

  • Förbättrad kundupplevelse: Genom att identifiera återkommande ärenden kan ni förstå kundens behov bättre, lösa dessa snabbare och leverera en mer personlig, proaktiv dialog. Med konversationsanalys får ni även djupare insikter i kundernas känslor och missnöje, vilket hjälper er att åtgärda rotorsaker och öka nöjdheten.
  • Ökad effektivitet: Konversationsanalys minskar behovet av manuell granskning av ärendetyper och ger en mer förfinad bild utöver era förbestämda ärendetyper. Ni ser vad kunderna verkligen ringer in om utöver standar, vilket hjälper er att uppmärksamma återkommande ärenden och kan effektivisera processer och resurser inom kundservice. Samverka med alla avdelningar som jobbar med processer i kundresan och adressera insikterna till rätt funktion som kan påverka att utvecklingen går i rätt riktning.
  • Coaching: Insikterna från konversationsanalys kan användas för att identifiera områden där kundservicemedarbetare kan utvecklas och bli mer engagerade i sitt självledarskap.
  • Kombinationen med kundundersökningar ger en bredare helhetsbild: tänk dig att kunna korsköra data från era kundundersökningar med konversationsanalys och få insikt i vad kunderna säger och de bakomliggande skälen bakom deras åsikter. Nu får vi ännu mer insikt i kundernas upplevelser och förstår även dem som inte svarar på undersökningarna.

Utforskar ni inom området? Vad bra, snart kommer en Brilliant lösning till er!

Brilliants AI-baserade konversationsanalys lanseras under 2025 i Brilliants Kundserviceplattform. Vill du veta hur din organisation kan använda framtidens teknik för att förbättra kundupplevelsen? Kontakta oss här – vi hjälper dig gärna att ta nästa steg.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev