Blogg Okategoriserad

Att se i spåkulan

Av

Kan man förutsäga hur människor kommer att bete sig?

Visst vore det oerhört praktiskt om man i förväg visste hur medarbetare och kollegor skulle tycka och agera i olika situationer?

Det finns mycket forskning idag som visar hur vi människor styrs extremt mycket av invanda mönster och vanor, och hur vårt undermedvetna påverkar oss långt mer än vad vi tidigare trott.

Även när vi tycker att vi tänkt igenom saker ordentligt och tagit ett klokt och väl underbyggt beslut, bör man vara medveten om hur vår hjärna helst väljer mönster och tankebanor man känner igen sig i istället för att ge sig in på helt nya funderingar som kräver betydligt mer energi och tid. Det här har ju både sina för- och nackdelar, har man ett rytande lejon i bakhasorna är det rätt bra att snabbt kunna agera instinktivt – men i andra lägen behöver vi koppla in betydligt fler tankeprocesser för att agera rätt.

Jag tror mig oftast själv vara hyfsat rationell tex. när jag ska köpa nya prylar, men om jag i efterhand försöker analysera varför jag gjorde just det valet kan jag nästan bli skrämd över hur lätt allt sunt förnuft vips kan knuffas åt sidan för att man istället låter sig styras av en ”känsla” man snabbt själv snabbt underbygger med en massa mer eller mindre rimliga skäl.

Ett bra citat från en bok jag kan rekommendera är:

“Research suggests when it comes to understanding our feelings, we humans have an odd mix of low ability and high confidence.”

― Leonard Mlodinow, Subliminal: How Your Unconscious Mind Rules Your Behavior

Att vi ofta agerar väldigt förutsägbart har ju dock också väldigt många fördelar, och det möjliggör också att om vi mäter och lär oss vilka beteenden vi har så kan vi med hyfsat hög sannolikhet förutspå vad vi kommer att göra och tycka framöver. Många företag har redan kommit väldigt långt på det här området med tex. riktad reklam som använder både våra tidigare köpmönster och demografisk data för att avgöra vad vi ska lockas med. De rekommendationer jag får från Netflix om nya TV-serier utifrån vad jag kikat på tidigare brukar ofta vara imponerande träffsäkra. En grundförutsättning för att kunna ge bra rekommendationer här är att det finns en bra historik på vad jag kollat på tidigare och hur jag betygsatt dem.

På Brilliant har vi längre pratat om nyttan med att försöka gå ifrån stora årliga undersökningar till att istället mäta ”lite och ofta” för att få mer kontinuerlig information om medarbetarnas engagemang eller kundernas åsikter och hur de beter sig. Det gör det inte bara möjligt att snabbt agera på trender som pekar åt fel håll utan dessa trender och mönster kan också användas för att än bättre förutsäga framtida beteenden eller hjälpa till i arbetet med att faktiskt förändra beteenden i en organisation.

Att kalla det en spåkula är nog fel ord men använd den enorma kraft som finns i att hela tiden följa upp de beteenden dina medarbetare lever utefter och hur dessa kopplas mot era mål.

Nej, nu ska jag nog gå och ta mig en kopp kaffe till – om det bara är ett invant mönster jag har på jobbet eller om jag verkligen är riktigt kaffesugen får jag kanske analysera någon annan gång  🙂

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev