Blogg

Att hitta tillbaka eller finna det nya framgångsrika?

Av

🌟 Missa inte hemläxan längst ner i denna blogg – antar du utmaningen?

I förra veckan träffade jag två olika ledningsgrupper. Utgångspunkten var deras resultat från senaste medarbetarundersökningen och mer specifikt tittade vi i båda mötena på förtroendet för ledning och hur ledningen kommunicerar. Båda organisationerna hade tappat på dessa frågor. Men angreppssättet och diskussionen blev helt olika.

Den första ledningen tystnade till en början och ville sedan veta mer om anledningen till att frågorna hade backat. För en stund fastnade vi i statistiska begrepp, någon hävdade att man inte skulle lägga för stor vikt vid en enskild mätning, och ytterligare en suckade något om att det ju alltid var fullt upp under första kvartalet och då är det klart att missnöjet växer. Men så säger till slut VD:

Det är uppenbart. Vi har tappat under pandemin eftersom vi inte varit synliga, inte pratat med organisationen i samma utsträckning som tidigare. Nu måste vi hitta tillbaka till där vi var innan allt började, eller hur!

Övriga gruppen nickar medhållande samtidigt som VD föreslår att de ska ta ett nytt möte och göra en lista på hur de gjorde för att hålla den nivå de en gång hade. Det handlar ju bara om att hitta tillbaka, försöka minnas framgångsreceptet, det ska väl inte kunna vara så svårt? Det är väl bara att göra?

Någon dag senare träffade jag en annan ledningsgrupp. Även där hade förtroende och ledningens kommunikation fått sig en törn, men med det här gänget tog diskussionen en annan vändning.

”Jag tänker att situationen är annorlunda idag”, säger VD. ”Vi måste anpassa oss för den vardag vi lever i idag. Det är klart att våra medarbetare har andra behov av information och ledarskap idag jämfört med när vi alla sågs på kontoret varje dag.”

Gruppen började genast surra runt bordet och kom upp med en rad tankar på hur de skulle kunna ta nästa steg för att bättre möta sina nya förutsättningar.

Vi på Brilliant ser generellt att förtroendet för ledning spelar en allt viktigare roll. Vi har tidigare bloggat om ledningens påverkan på NPS. Nyligen lanserade vi dessutom ett ledningsindex för att ge våra kunder än krispigare underlag att utgå ifrån i arbetet framåt.

Hur navigerar din ledningsgrupp i det nya normala landskapet som uppstått efter pandemin? Vill du veta mer om hur andra ledningar gör? Tveka inte att ta kontakt med mig eller någon av mina brillianta kollegor för ett första samtal, theodor.sverken.sjogren@brilliantfuture.se

I dagens blogg får du hemläxa: antar du utmaningen?

Vi har ju varit med om en tid där beteenden har ändrats i raketfart, medarbetares beteenden och kunders beteenden. Hur har det konkret påverkat affären, kundupplevelsen och inte minst medarbetarupplevelsen? Att göra:

Ta fram de tre viktigaste insikterna under pandemin.

  • Gör en lista på era viktigaste lärdomar i er LG
  • Prioritera de som är viktigast för er affär
  • Definiera ert nuläge i frågorna
  • Ta fram ett önskat läge – stretcha gärna lite så det blir utveckling på riktigt
  • Avsluta med att ta fram en aktivitetsplan för att nå fram

 

Dela inlägget

Use Brilliant Data

We give you data-driven actionable human insights, about the people that matter to you, so you can make decisions that improve your business.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev