Visste du att oengagerade medarbetare är det värsta kunderna vet? Inte? Om ni vill ha lojala kunder är det viktigt att ha full koll på vad som påverkar kundupplevelsen allra mest. Därför har vi listat fem vanliga saker som får kunderna att hata er istället för att älska er.
De fem viktigaste faktorerna för att skapa lojala kunder. Resultatet är baserat på 865 000 kundundersökningar som har genomförts under 2021.
1. Oengagemang
Oengagerade medarbetare är det absolut värsta kunderna vet. Ingen annan faktor påverkar kundupplevelsen lika negativt som ett oengagerat bemötande. En medarbetare som visar engagemang och bryr sig om kunden är med andra ord den solklart viktigaste faktorn för att skapa lojala kunder.
2. Krånglighet
Krångla inte till det! Då blir era kunder direkt på dåligt humör. För de flesta kunder är det helt avgörande att det är enkelt att ha med er att göra.
3. Ouppklarade ärenden
Ett ouppklarat ärende är inte heller populärt i kundernas ögon. Ju fler ouppklarade ärenden – desto mer irriterade kunder.
4. Dålig kunskap
Det är allra viktigast att era medarbetare levererar ett engagerat kundbemötande om ni vill ha lojala kunder, men en kunnig medarbetare har också stor positiv påverkan på kundupplevelsen. Framför allt är det såklart viktigt att ni inte framstår som direkt okunniga – det leder snabbt till tack och hej för många kunder.
5. Lång svarstid
Svarstiden har inte så stor påverkan på kundlojaliteten som man kanske tror. Även om korta svarstider är en viktig faktor som påverkar kundupplevelsen positivt så är det viktigare med ett engagerat bemötande och en enkel upplevelse. Bra att ha i åtanke!
Mät, analysera – och agera på rätt saker!
Idag är det en kamp om kunderna på marknaden och som kund är det lättare än någonsin att byta tjänst eller leverantör. Det är därför affärskritiskt att agera utifrån datadrivna kund- och medarbetarinsikter för att med större kunskap och säkerhet fatta beslut som stärker affären. Genom att kontinuerligt undersöka kundupplevelsen är det möjligt att agera på insikter om vad ni redan gör bra, var ni är svaga och vad ni måste förbättra för att lyckas.
Nu kan vi erbjuda ett startpaket för mindre enheter som vill komma igång med att mäta kundernas upplevelse.
Läs mer!