Blogg Ledarskap

Tre enkla tips när du ger feedback

Av

NPS

Relationerna bygger organisationens utveckling

Från senaste veckans möten med HR och VD i ett antal företag har jag en spaning baserad på en gemensam frågeställning:

Hur får vi cheferna att bli bättre på att ge feedback?

En viktig anledning till ökat behov av feedback är ofta att organisationen vill utvecklas i riktning mot uppställda mål, för individer, grupper och hela organisationen.

När jag möter chefer och ställer samma fråga till dem (Hur kan ni bli bättre på att ge feedback?) skakar de oftast på huvudet och säger att de inte har tid. Hur mycket de än vill ge feedback så kommer vardagen emellan. Det spelar ingen roll hur många verktyg de har, det finns inte tid att ge feedback på ett sätt där de är konkreta, individanpassade, nära i tiden och positiva. Visst menar några chefer att det bara är att köra igång, just do it. Men även dessa chefer kämpar oftast med att få till det.

Men varje chef har alltid någon eller några som man lyckas ge feedback till. Några goda exempel att dra lärdom av helt enkelt. I dessa fall frågar medarbetaren ofta efter feedback, ibland är de också tydliga med vilken typ av feedback och hur ofta de vill ha den.

Men för att feedbacken ska landa rätt, att den ska kännas genuin, krävs också något annat, nämligen en stark relation. Som chefer måste vi skapa förutsättningar för att bygga relationen med våra medarbetare. Det är ett långsiktigt bygge, men det måste ske. I vaga relationer är det svårare att vara precis i sin återkoppling, det är mycket lättare att landa fel.

Tre enkla tips när du ger feedback

  • Ställ frågor, privata eller personliga.
  • Lär känna varandra. I en stark relation kommer ni ha lättare att ge och ta feedback.
  • Våga vara både positivt förstärkande och konstruktiva.

Det är som bekant inte organisationen som utvecklas med annat än att individerna gör det. Ibland kan det kännas svårt att ge och ta feedback, men våga klättra upp på feedbacktrappan. Det kommer ge dig en fantastisk utsikt. Och med den kommer du också få massor med insikt 💡

Läs mer: fem konkreta tips på vad dina ledare behöver just

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev