📢 Expertinsikter från Brilliant Consulting
Det här inlägget är skrivet av Theodor, organisationsutvecklare på Brilliants konsultbolag, Brilliant Consulting. Med lång erfarenhet av att arbeta med ledningsgrupper och förändringsledning delar han här sina insikter om effekten av coaching av ledare ger hos medarbetarna i form av bland annat ökat engagemang. Brilliant Consulting verkar självständigt men har full tillgång till Brilliants data, analysverktyg och insikter.
Tydlighet som ger utveckling
Hur ofta ska man göra en medarbetarundersökning? Hur gör alla andra? Den frågan möter jag ofta. Nu senast gällde det när på året man ska mäta för att få bäst effekt. Svaret är att det spelar inte så stor roll, det viktiga är vad ni gör med resultaten och att det är tydligt för chefer och grupper vad förväntningarna på dem är. En tydlig deadline för när chefen ska dela resultaten med gruppen, och ett skarpt datum när handlingsplanen ska finnas på plats, oavsett om gruppen har starka resultat eller utmaningar. Det viktiga här är tydligheten. Ju mer vi jobbar, desto starkare kommer resultaten bli.
”Så hur ska vi göra då?”
Ni ska göra det som passar bäst för just er. Men hur ni än gör så måste ni ha en plan. Inte mäta lite när ni känner för det, utan sätta upp ett årshjul där undersökningarna passar väl in bland de aktiviteter ni har under året. Självklart är det bra att vara flexibel, men ni måste också stå upp även om det blåser.
Att mäta en gång om året blir allt ovanligare. Vi ser idag att behoven är vitt spridda, från att mäta mer sällan till mer regelbundet, kanske så ofta som på veckobasis. Det viktiga är egentligen inte hur ofta vi mäter, snarare att undersökningarna verkligen ligger till grund för att driva effekt. Baserat på data vill vi se utveckling av chefer och grupper, och i nästa led även organisationen som helhet, för att sedan spilla över i nöjdare och mer lojala kunder. Det är så vi får en effekt på sista raden.
Det är fortfarande något vanligare att den stora medarbetarundersökningen ligger någon gång under hösten, och att de kortare uppföljande pulsmätningarna sprids ut under resten av året. Jag och mina andra organisationsutvecklarkollegor på Brilliant Consulting har under våren många uppdrag med fokus på workshops och chefscoachningar som följd av höstens stora undersökningar. Det handlar då om att stötta grupper i att agera på resultaten, att reda ut konflikter, jobba förebyggande med stress, öva på att ge och ta feedback, eller få till en mer välfungerande kommunikation. Det handlar också om att stärka chefer genom coachning.
Så hjälper det din organisation att anlita en organisationsutvecklare
BRILLIANT CASE
Engagemang 2024 vs 2025: Effekten av coaching av chefer och teamledare. handledning av chefen med fokus på konkreta ledarbeteenden såsom att fråga hur det går och ge feedback.
- 60% har förstärkt eller bibehållit en stark nivå på ledarskapet.
- 67% har förstärkt eller bibehållit en stark nivå på engagemanget.
- 67% har förstärkt eller bibehållit en stark nivå på eNPS
*Medarbetarnas engagemang visar en tydlig förbättring från år 2024 till år 2025 då medarbetarundersökningar utförts. Mellan undersökningarna har organisationsutvecklare stöttat och coachat ledare i bland annat konsten att ge feedback.
Hos de organisationer jag har jobbat med under längre tid är det mycket tydligt att de chefer som ges möjlighet till coachning i mycket stor utsträckning förstärker sitt ledarskap, men att insatsen också leder till ökat engagemang och ett skarpare employer brand (eNPS). Ett genomsnitt visar att ca 60-80% av de chefer som genomgår coachning förbättrar sig inom de tre nämnda områdena.
Tittar vi vidare på vad en workshop kan leda till ser jag liknande resultat. Men, precis som att ett coachningstillfälle sällan ger samma effekt som 3-5 tillfällen utdraget över tid, så blir det också bättre effekt om jag eller mina kollegor på Brilliant Consulting får facilitera även en uppföljande workshop några månader senare. I det mötet återbesöker vi den handlingsplan som tagits fram i första workshopen och justerar utifrån det arbete gruppen har gjort och var man står vid det andra tillfället.
Efter genomfört uppdrag följer vi alltid upp insatsen med beställaren. Det är ett bra tillfälle att reflektera över såväl individ som grupp och externa faktorer.
Vill du veta mer om hur jag och mina kollegor på Brilliant Consulting kan skapa ytterligare effekt hos er, genom facilitering av workshops och coachning av chefer?
Kontakta Theodor eller någon av hans kollegor här