Blogg Medarbetarupplevelse

Kommunikation nyckeln till högt medarbetarengagemang hos Nord-Lock globalt

Av

Nord-Lock Group har, trots sin globala närvaro med fysiska avstånd och olika kulturer, lyckats placera sig på en femte plats i årets upplaga av Brilliant Awards Employee Experience inom bygg- och tillverkningsbranschen.

Digitala AWs, hemskickade våffelkit på våffeldagen och blomsterchecker till medarbetarna är bara tre exempel på aktiviteter Nord-Lock initierat under Corona-perioden för att behålla sitt höga medarbetarengagemang. Men hur jobbade de innan dess och vad är deras framgångsrecept? Vi frågade Anette Greén, global HR-direktör;

  1. Hur känns det att vara en av organisationerna i er bransch med högst engagemang bland era medarbetare?
    Vi är naturligtvis otroligt stolta och glada. Det är en utmärkelse som betyder mycket för oss alla inom Nord-Lock Group. Vi är en global koncern med kontor på 26 platser runt om i världen och att kunna se samma höga engagemang i hela världen gör oss naturligtvis extra glada. Vi vill att alla ska känna sig som en del av Nord-Lock Group-familjen trots långa fysiska avstånd och olika kulturer.
  2. Vad är ditt bästa tips för att skapa ett högt engagemang bland medarbetare och chefer?
    Informationsdelning och kommunikation är A och O. Kommunikationen ska ske på många sätt, i olika kanaler, fysiska möten, genom text och genom video, från medarbetare och chefer. Vi är en organisation med stor innovationskraft och högt i tak, där vi hela tiden värdesätter kunskapsdelning och initiativ, från nyanställda till de som varit med från starten. Att vara lyhörd, kommunicera, dela information och värna om en öppen företagskultur tror jag lägger grunden till ett högt engagemang.
  3. På vilket sätt märks det hos er att ni har ett högt engagemang?
    Vi ser en stark stolthet bland våra medarbetar att vara en del av Nord-Lock Group. Alla är aktiva i att dela historier och händelser i vår interna chatkanal, Yammer, som är vår interna anslagstavla samt på sociala medier. Alla är hjälpsamma i att introducera nya medarbetare och att hjälpa till om någon har ett problem att lösa. Dessutom har vi högt engagemang när det gäller aktiviteter som är anordnade av företaget eller en specifik avdelning. Responsen är oftast snabb i kontakten inom företaget och till kund.
  4. Vad ska ni fokusera på framåt för att behålla det höga engagemanget?
    Fortsatt regelbunden och varierad kommunikation är viktigt för oss. Att lyssna på våra medarbetare, utveckla ledarskapet och att därigenom också utveckla medarbetarskapet kommer att vara viktiga framgångsfaktorer. Att dela historier och kunskap genom digitala kanaler och att fortsatt ta temperaturen på organisationen är delar vi ska fortsätta med.
  5. Hur jobbar ni för att bevara engagemanget med tanke på Corona-virusets påverkan på förändrade arbetsförhållande?
    I Coronatider när de flesta medarbetare arbetar hemifrån är kontakt via digitala kanaler jätteviktigt. Alla ska ha daglig kontakt med en kollega eller chef. Vi arbetar mycket med att skapa event och utbildningar över nätet. Vi använder Microsoft Teams mycket och har t.ex haft AW en kväll, skickat hem en bok för avkopplande icke-digital läsning till alla anställda där vi uppmanat till att lämna recension via Teams och sen ta med boken när karantänen är över till företaget så att vi kan skapa ett bibliotek av böcker. Vi har skickat ut blomstercheckar, skapat quiz och frågetävlingar och korat pristagare. En aktivitet i veckan ska ske till alla som är hemarbetande! En av våra enheter arrangerade ett Teamsmöte på Våffeldagen – alla hade fått ett paket våffelmix hemskickat och sen åt man våfflor tillsammans (70 personer). Påskgodis har naturligtvis också skickats ut! Kunder har fått särskilda utskick med choklad och personliga hälsningar vilket har gjort att våra medarbetare har fått hälsningar tillbaka som de har kunnat glädjas åt.Dessutom har alla runt om i världen arbetat med att ta ut ledighet i form av att tömma tidbanker och ta ut semester. Trots att vårt orderläge har gått ner och arbetsuppgifterna i någon mening minskat finns en stor kämparanda och entusiasm hos medarbetarna och alla försöker arbeta på för att vi ska kunna gå stärkta ur krisen.
  6. På vilket sätt påverkas er affär av att ha ett så högt medarbetarengagemang?
    Glädje att gå till jobbet, att stanna kvar och att vilja vara en del av en framgång. I dessa tider vill vi behålla så många talanger som möjligt och det känns lättare med nöjda medarbetare med högt engagemang. Våra kunder upplever att vi bryr oss om dem, att vi tillhandahåller goda kundrelationer och att vi är en kunskapsbank som hjälper dem att lösa sina problem genom utbildning och teknisk rådgivning.

Stort tack Anette för att du delade med dig av konkreta och handfasta tips på hur ni på Nord-Lock jobbar för att säkerställa att era medarbetare har en tillfredsställande arbetssituation.

Är du nyfiken på att veta mer om hur ni kan mäta ert medarbetarengagemang och agera på de insikter ni får, hör av dig till Lena Sintring, lena.sintring@brilliantfuture.se, så berättar hon mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev