I takt med att världen blir mer komplex och förändringar är det nya konstanta uppger fler och fler företagsledare att det är svårare att förstå vilka initiativ som kommer att ge tillväxt. Hela 66% säger att de tycker att det är svårare att förstå vad de behöver göra för att driva tillväxt nu än det var för tio år sedan.
Många initiativ för att driva tillväxt hos företag kommer från produktsidan, ändrad prissättning, ny kundsegmentering eller teknologiska förändringar och drivs av säljchefer, CFOs eller COOs. Ibland är HR-chefen inte ens involverad i att utforma och driva de förändringsprogram som kommer från kommersiellt eller finansiellt håll.
En tillväxtstrategi är aldrig bättre än organisationens förmåga att omsätta den i praktiken
Förändringar som kommer ur HR-området, som ändrar organisationsstrukturen, talangsammansättningen och incitament- och bonussystem får ofta större effekt än andra. Det här gör HR och HR-chefer till bland de bäst lämpade att svara på två avgörande frågor:
- Vad behöver vi som företag göra för att driva tillväxt?
- Hur ska vi få den organisation vi har idag att möta upp mot de nya förutsättningarna?
För att lyckas behöver HR-chefer ofta driva en dubbel front: Att förstå vad som behöver göras genom att förstå företagets affärsmässiga utmaningar och hur de kan omsättas till insikter kring hur medarbetarna kan svara upp mot dem. Och ta en plats vid bordet genom att driva och förespråka HR-frågornas värde där förändringsprojekt planeras och genomförs. HR-chefer har en unik insikt i organisationens sätt att fungera – kombinerat med en förståelse för affären kan de ofta identifiera initiativ för att driva tillväxt som andra på företaget inte ser.
Läs vårt senaste white paper där vi svarar på vilka frågor HR behöver hjälpa organisationen att tänka igenom för att hitta möjligheterna till ökad tillväxt, hur man gör en Talent Baseline – att förstå hur medarbetarnas kompetenser ser ut idag -, hur man utformar en tillväxtdriven HR-strategi och hur HR kan göra för att få en plats vid bordet.